Buffer helpt je om interessante websites, artikelen, nieuwsberichten, tweets, Facebookberichten enzovoort te verzamelen en volgens een tijdschema te publiceren op Twitter, Facebook, LinkedIn of App.

Maak een apart account voor Buffer of log direct in met het account van een van de bovengenoemde sociale netwerken. Je kunt berichten in Buffer voorbereiden in het Dashboard. Klik op het icoon van een van gekoppelde sociale netwerken en maak het bericht. Ontbreekt het je een keer aan inspiratie voor nieuwe berichten, dan biedt het Dashboard suggesties met kant-en-klare berichten. Elk nieuw bericht wordt automatisch aan het tijdschema toegevoegd, maar je kunt een bericht ook direct publiceren. Wanneer je meerdere berichten in het tijdschema bewaart, kun je die vóór publicatie nog verwijderen, bewerken of van volgorde veranderen.

Alles volgens schema
Op de pagina Settings kun je zelf bepalen op welke dagen en uren jouw berichten gepubliceerd worden. Elk sociaal netwerk kan een eigen tijdschema gebruiken. Je stelt de dagen in waarop je berichten wilt publiceren en je bepaalt hoe vaak per dag en op welk tijdstip dit moet gebeuren. Het aantal publicaties is overigens voor alle ingestelde dagen hetzelfde. Met een premium account is het mogelijk om op sommige dagen minder of juist meer berichten te plaatsen.

Juiste plek, juiste tijdstip
Om te achterhalen op welke momenten van de dag je het beste kunt publiceren, kun je gebruikmaken van de statistieken die Buffer bij al jouw gepubliceerde berichten toont. Met het gratis Buffer-account kun je hiermee bijvoorbeeld bekijken hoe veel retweets een bericht heeft, hoe vaak het als favoriet is gemarkeerd, hoe vaak er op de link in het bericht is geklikt of hoe vaak een bericht wordt 'geliked' op Facebook. Een premium Buffer-account biedt nog meer interessante informatie.

Buffer installeren
Om webpagina's, afbeeldingen, video's en dergelijke content snel aan Buffer toe te voegen is een bookmarklet beschikbaar. Die kan via drag-and-drop eenvoudig aan de desktopbrowser worden toegevoegd. Er is ook een bookmarklet beschikbaar die met enig knip- en plakwerk gebruikt kan worden in mobiele browsers. Daarnaast zijn er extensies voor de desktopbrowsers Chrome, Firefox en Safari. Wie de extensie installeert, kan ook direct berichten vanuit Twitter, Facebook en Google Reader naar het Buffer-account publiceren.

Berichten delen
Om een webpagina of iets anders te delen, klik je op de bookmarklet of het Buffer-icoon in je browser. De link naar de webpagina wordt automatisch verkort. In 'Settings' kun je voor elk gekoppelde sociale netwerk instellen welke url-verkorter je voor je berichten wilt gebruiken.
Pas de tekst van het bericht desgewenst aan en klik op de knop 'Add to Buffer' of publiceer het bericht direct met de knop 'Post'. Lezers met een eigen website of blog zullen blij zijn met de speciale Buffer-knop die je bezoekers in staat stelt om de betreffende pagina snel en eenvoudig te bewaren of direct te publiceren met het eigen Buffer-account.

Buffer in apps
Buffer heeft een eigen (gratis) app voor iOS- en Android-apparaten, maar is eveneens geïntegreerd in diverse nieuwsaggregators als Flipboard, Pulse, Zite, Feedly en Google Currents. Ook Twitter-clients als Tweetdeck, Hootsuite en Seesmic bieden de mogelijkheid berichten met Buffer te bewaren. Bij je Buffer-account krijg je een speciaal e-mailadres waarmee je berichten op Buffer bewaart. Je kunt diverse commando's aan het e-mailbericht toevoegen om te specificeren hoe en waar het bericht wordt gepubliceerd.

Freemium
Buffer is een zogeheten freemium dienst. Er is dus een gratis account en een premium variant. Met het gratis account voor Buffer kun je één account per sociaal netwerk gebruiken en mag je tien berichten in het tijdschema plaatsen. Met het premium-account kun je onder meer onbeperkt berichten in het tijdschema plaatsen, groepsleden toevoegen en twaalf sociale netwerkaccounts te gebruiken. Een pro-account kost $10 per maand.

10

Ons oordeel

Pluspunten

snel en eenvoudig

gratis account beschikbaar

geïntegreerd in webdiensten en apps

Minpunten

ondersteunt slechts vier sociale netwerken

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten