BS.Player 2.64

Wie filmpjes en muziek op zijn of haar computer bewaart, heeft ook een goede mediaspeler nodig. Je wilt tenslotte ieder audio- en videoformaat soepel afspelen, zonder gezeur met videocodecs, ondertiteling en audiosporen. Welke mediaspeler kan je het beste kiezen?

Naar eigen zeggen maken wereldwijd ruim zeventig miljoen mensen gebruik van BS.Player. Deze mediaspeler is dus bepaald geen kleine jongen, waardoor het programma extra hoge verwachtingen oproept. De eerste indruk is in ieder geval positief, want de installatie verloopt vlekkeloos en er is een Nederlandse vertaling van het programma. Wel proberen de makers tijdens de installatie gesponsorde software aan je te slijten. Verder valt op dat het programma externe codecpacks ophaalt, zoals FFDShow. De reden hiervoor is duidelijk. Zonder externe codecs weigert BS.Player namelijk de meeste mediabestanden. Als je besluit om de codecs te downloaden, speelt de mediaspeler wel alle bekende formaten af. Zo geven onder meer avi-, flv- en mkv-bestanden geen problemen. Ook losse vob- en m2ts-bestanden accepteert BS.Player, maar helaas kan het programma niet overweg met de mappenstructuur van een geripte dvd of bluray. Een exacte filmrip in zijn geheel afspelen is daarom niet mogelijk. Iso-images speelt deze mediaspeler eveneens niet goed af. Tijdens de weergave van video’s zoek je op internet zo nodig naar ondertitels. De standaardinterface is erg minimalistisch, waardoor BS.Player weinig ruimte inneemt op het bureaublad. Je roept desgewenst een mediabibliotheek op waarin je muziek, films en afbeeldingen kunt organiseren. Helaas is de mediabibliotheek te onoverzichtelijk om grote collecties te beheren. Er is ook een betaalde pro-versie van BS.Player. Hiermee speel je onder meer dvd’s af en sla je YouTube-filmpjes op. Verder heeft de ontwikkelaar een Android-app uitgebracht.

Tags: Multimedia