Audio en Video format converter

Tegenwoordig heeft u wel minimaal drie apparaten die multimediabestanden kunnen afspelen. Denk aan een ipod, smartphone, dvd speler en een spelconsole. Het vervelende is, dat al deze apparten weer net andere bestandsformaten ondersteunen zodat u uw muziek en films niet gemakkelijk onderling kunt uitwisselen.

Easy Computing levert een oplossing: Audio & Video format converter.

De interface van de software is simpel doch duidelijk. Stapsgewijs kunt u aangeven wat u wilt doen. U kunt audio omzetten. Denk hierbij aan cd's rippen, of audio bestanden omzetten van het ene formaat naar het andere formaat. U kunt ook audiotracks van dvd's rippen maar dit verloopt niet soepel. Het rippen van cd's spreekt voor zich en werkt simpel. Het is alleen doodzonde dat het pakket niet even contact zoekt met een cddb om zo de juiste id3 tags op te halen. Wel kunt u zelf tags handmatig per nummer invoeren. Erg omslachtig dus! Een ander minpunt is dat id3 tags ook verloren gaan wanneer audiobestanden omgezet worden. Dit maakt het pakket een stuk minder handig. De snelheid van het converteren van bestanden is afhankelijk van uw pc, maar ga uit van vijf minuten per 20 bestanden. Redelijk dus. Wel leuk is dat beveiligde muziekbestanden (DRM) ontdaan kunnen worden van hun beveiliging. Hiervoor moet u wel een account hebben waarmee u de nummers mag afspelen. Deze heeft u na de omzetting niet meer nodig.

Videobestanden zijn gemakkelijk om te zetten. U kunt kiezen uit een zeer uitgebreide lijst van apparaten waaronder onder andere de ipod (nano), smartphone en consoles. De verdere instellingen zijn minimaal. Alle conversie settings staan al vast, afhankelijk van welke output u kiest. Dit pakket is duidelijk gericht op gebruiksgemak en niet op experts. Het omzetten van de bestanden is ook hier afhankelijk van uw pc, maar ook van het output formaat. Een filmpje van 45 minuten omzetten naar een PS3 formaat kan anderhalf uur duren. Daarentegen bent u met hetzelfde filmpje voor de ipod binnen een kwartier klaar. In onze test ging het converteren van filmpjes voor de PSP helaas mis. Deze filmpjes waren erg schokkerig. Ook maakt de software niet de vereiste thumbnails aan voor de PSP. Het pakket bevat van zichzelf alle codecs die het nodig heeft om de diverse conversies te maken. U hoeft zelf niet op codec jacht te gaan. Dat is wel prettig. Het rippen van dvd's is alleen mogelijk bij onbeveiligde dvd's. Zodra u een beveiligde dvd wilt rippen crasht het programma onherroeppelijk.

Tijdens de conversiestappen kunt u met een mini mediaplayer alvast de media bekijken en kunt u zelfs selecties maken. Wel weigert deze speler regelmatig dienst, waardoor zijn nut al snel verloren gaat. Jammer! Verder is er ook een brandmodule meegeleverd. Deze is vrij summier, maar stelt u wel in staat audio cd's en multimedia cd's en dvd's te branden. De software is volledig Nederlandstalig, echter is men niet grondig genoeg geweest bij het vertalen, waardoor u bij het dvd rippen geconfronteerd zal worden met Duitse termen. Slordig!

• gebruiksvriendelijk

• ondersteunt veel media hardware

• instabiel

• te beperkt in functionaliteit

• duur

Op zich is Audio en Video format converter een handig en vooral gebruiksvriendelijk programma. Maar het is het nét niet. Het is onstabiel, en diverse functionaliteiten hadden toch echt wel beter gekund. Zelfs gratis mediaspelers kunnen al contact zoeken met een cddb om maar een voorbeeld te geven. De prijs van 50 euro maakt dit pakket eigenlijk te duur voor wat het biedt, en dat is jammer want het had de potentie meer te zijn.

5,0

...