Na alle hype en een stortvloed aan geruchten is de iPhone 4S dan eindelijk beschikbaar. Wie een compleet gerestylede iPhone 5 had verwacht, komt bedrogen uit: qua uiterlijk lijkt de iPhone 4S als twee druppels water op zijn voorganger, de iPhone 4.

Wie verder kijkt dan de buitenkant treft wezenlijke verschillen aan, zowel in hardware als in software. Zo is Apple nu overgestapt op een dualcore A5-processor, die tweemaal (cpu) tot zevenmaal (gpu) betere prestaties levert dan de A4-cpu in de iPhone 4. Applicaties, webpagina's en de camera laden hierdoor sneller dan voorheen. Grappig is dat de processor nu krachtig genoeg is om beelden te streamen naar een Apple TV, zodat je de iPhone als controller kunt gebruiken. Je kunt zelfs met vier personen in split-screen spelen, zolang je maar een Apple TV hebt.

De andere hardwarecomponent die een flinke update heeft gekregen is de camera. Niet alleen heeft Apple een 8-megapixel sensor geplaatst, ook is de kwaliteit van de lens aanzienlijk verbeterd. Zo heeft de lens nu een diafragma van f/2.4 en is er een infraroodfilter aanwezig voor een hogere kleurechtheid. De resultaten zijn verbluffend; foto's doen nauwelijks meer onder voor die van gangbare digitale compactcamera's. Prettig is dat je nu de volumetoets kunt gebruiken als sluiter. Apple heeft de videoresolutie verder opgekrikt naar full-hd (1080p). Belangrijker is dat er actieve ruisonderdrukking en beeldstabilisatie toegepast worden, waardoor filmopnames zeer rustig ogen.

De iPhone 4S draait op iOS 5, een aanzienlijke upgrade van het iPhone-besturingssysteem met onder meer betere notificaties, de mogelijkheid de iPhone te gebruiken zonder pc of Mac en de 'persoonlijke assistent' Siri. Je bestuurt Siri met je stem, maar je hoeft geen speciale commando's te leren. Je kunt Siri in natuurlijke taal vragen stellen, waarop de iPhone actie onderneemt. Zo kan Siri sms-berichten voor je versturen, het weerbericht weergeven, herinneringen instellen, informatie opzoeken op internet enzovoorts. Siri is op dit moment nog in bèta en ondersteunt alleen Engels, Duits en Frans. We verwachten voorlopig geen Nederlandse ondersteuning, waardoor Siri in ons land toch een beetje een teleurstelling is.

Wat inmiddels wél goed werkt is iCloud, een online opslagdienst voor Apple-apparaten. Je krijgt 5 GB opslagruimte gratis van Apple, waar je vervolgens je gegevens (foto's, documenten, kalenders, contactpersonen en zelfs je iPhone-backups) kunt opslaan. Het proces is vrijwel helemaal geautomatiseerd en iCloud synchroniseert netjes met je andere Apple-apparaten. De dienst komt in de plaats van MobileMe, dat langzaam uitgefaseerd gaat worden. Wie meer ruimte wil dan 5 GB kan dit tegen een (flink) bedrag bij Apple aankopen; huidige MobileMe-gebruikers krijgen het eerste jaar gratis 20 GB extra opslagruimte.

Minder praktisch is Photostream, dat automatisch alle foto's tussen je iPhone 4S en andere apparaten synchroniseert. Schiet een foto en hij duikt meteen op in de camerarol van je iPad, in iPhoto, op de Apple TV en zelfs op Windows-pc's. Helaas heeft Apple Photostream een aantal vervelende beperkingen gegeven: het aantal foto's is beperkt tot 1000 of 30 dagen, daarna worden de oudste foto's automatisch verwijderd. Je moet dus goed opletten dat je belangrijke foto's naar je camerarol kopieert. Ook is het niet mogelijk foto's naderhand te verwijderen zonder de hele Photostream-map te resetten. Wie dus per ongeluk een privékiekje publiceert, haalt zich een hoop gedoe op de hals.

Apple beweert dat de accu in de iPhone 4S net iets langer meegaat dan die van de iPhone 4. In de praktijk merken we eigenlijk geen verschil. Ga er vanuit dat de iPhone 4S, net als zijn voorgangers, een volledige dag meegaat en dat je hem 's nachts aan de lader hangt. Apple heeft de duurste iPhone 4S eindelijk dezelfde geheugencapaciteit meegegeven als de iPod touch: 64 GB, tweemaal zoveel als voorheen. Dat is vooral goed nieuws voor wie veel muziek en filmpjes bij zich wil hebben, maar dit maakt de iPhone 4S tevens de duurste smartphone op de markt.

• dualcore processor

• 8-megapixel camera

• iOS 5 en iCloud

• Siri beperkt bruikbaar in Nederland

• 3,5-inch scherm inmiddels toch wat klein

Wie een iPhone 4 heeft, kan de iPhone 4S gerust overslaan. Maar wie nog met een oudere iPhone rondloopt zal erg blij worden van de razendsnelle processor en haarscherpe camera.

BesturingssysteemiPhone OSSchermgrootte (inch)3.5Schermresolutie960 x 640Intern geheugen (MB)65536Uitbreidbaar geheugen-Netwerken (GSM)quadbandNetwerken (draadloos)802.11 b/g/n
Bluetooth 4.0
HSDPACamera-resolutie (megapixel)8Videoconferencingcamera (megapixel)0.3Aanraakgevoelig schermjaQwerty-toetsenbordneeGPS-receiverjaBatterijduur spraak (uren)8Batterijduur standby (dagen)8ProcessorApple A5 (1 GHz)Afmetingen115 x 59 x 9 mmGewicht (grammen)138

8,0

...