7 van de beste bewakingscamera's in alle prijsklassen

© PXimport

Geplaatst: 12 maart 2020 - 09:00

Aangepast: 10 oktober 2023 - 06:39

Maikel Dijkhuizen

Veel meer dan een smartphone en dekkend (draadloos) thuisnetwerk heb je voor de meeste ip-camera's niet nodig. Voor wie een stapje verder wil gaan, bevatten de betere modellen geavanceerdere monitorfuncties. We kijken naar 7 van de beste bewakingscamera's in verschillende prijsklassen.

Voorheen onderscheidden de duurdere ip-camera’s zich op het gebied van beeldkwaliteit, maar inmiddels sterven de lageresolutie-modellen in rap tempo uit. Een gunstige ontwikkeling, want zelfs betaalbare modellen filmen veelal in een resolutie van minimaal 1080p. Een belangrijke koopoverweging is de opslagmethode van videobeelden. Cloudcamera’s van merken als Google Nest, Somfy, TP-Link en Ring zijn erg populair, maar kennen ook zo hun beperkingen. De gratis opslagtijd bedraagt namelijk slechts 8, 24 of hooguit 48 uur. Wil je de beelden langer op de online server bewaren, dan vraagt de fabrikant hiervoor maandelijks abonnementskosten.

Als alternatief bestaan er ook ip-camera’s die bewakingsbeelden naar een micro-sd-kaart wegschrijven. Bedenk wel dat je bij diefstal van de camera-apparatuur dan ook meteen al het videomateriaal kwijt bent. Tot slot kun je als huiseigenaar beelden via gespecialiseerde monitorsoftware vastleggen, bijvoorbeeld Synology Surveillance Station. Controleer in dat geval of de beoogde ip-camera het vereiste onvif-protocol ondersteunt.

Foscam FI9912EP - Robuuste buitencamera

© PXimport

Zeker bij buitengebruik is wel zo fijn als de bewakingscamera tegen een stootje kan. Dat zit bij deze Foscam FI9912EP wel goed, want de behuizing is van metaal. Ondanks de relatief lage aanschafprijs bedraagt de resolutie evengoed nog 1920 x 1080 pixels, zodat je ongenode gasten duidelijk kunt herkennen. In het donker verlichten dertig infraroodleds rondom de cmos-lens de omgeving tot een afstand van zo’n twintig meter. Wel is het noodzakelijk om een gat in de muur te boren om de FI9912EP aan te sluiten op het lichtnet, want hij heeft geen accu.

Aanmelden op het netwerk kan via ethernet of de ingebouwde 802.11b/g/n-adapter. In dat laatste geval dien je wel een externe wifi-antenne te monteren. Werkt de camara eenmaal, dan biedt de camera een kijkhoek van 105 graden. Prettig is dat Foscam altijd meerdere opslagmethoden aan zijn gebruikers voorschotelt. De laagdrempeligste oplossing is het gebruik van een micro-sd-kaart met een maximale capaciteit van 128 GB. Als alternatief breng je de beelden bij Foscams eigen clouddienst onder.

Verder bevat de FI9912EP een onvif-certificaat, dus je kunt opnames ook naar een geschikte nas wegschrijven. Houd er rekening mee dat de fabrikant deze camera zonder luidspreker en microfoon levert, al bevat het apparaat wel poorten om externe geluidsapparatuur te koppelen. Zoals je van een moderne ip-camera mag verwachten, ontvang je in de mobiele app rechtstreeks livebeelden en bewegingsnotificaties.

Anker Eufy Eufycam - Batterycams met basisstation

© PXimport

De aanleg van videobewakingsapparatuur vereist doorgaans de nodige bekabeling op lastig bereikbare plekken. Het Chinese Anker Innovations heeft daar met zijn lijn Eufy-beveiligingsproducten iets op bedacht. Iedere camera bevat een accu met een behoorlijke capaciteit van 13400 mAh, waardoor je deze mobiele waakhonden overal kunt positioneren. Detecteert de lens beweging, dan bewaart de camera met de standaardinstellingen een videoclip van twintig seconden. Vanwege dit effectieve gebruik van het camerasysteem gaat de interne batterij volgens de fabrikant op een enkele lading tot een jaar lang mee.

Opvallend is dat je de EufyCam niet rechtstreeks met het thuisnetwerk kunt verbinden. In plaats daarvan levert Anker in het starterspakket een basisstation mee. Nadat dit apparaat is verbonden met een router of switch, creëert de zogeheten HomeBase een eigen draadloos netwerk. Overigens is cloudopslag niet mogelijk. Je stopt in de Homebase een bijgesloten micro-sd-kaart van 16 GB om de beelden op te slaan. Dit bewakingssysteem kan trouwens ook overweg met ruimere geheugenkaarten tot een maximum van 128 GB.

Iedere Eufy-camera bevat een Sony Exmor IMX323-sensor en biedt een brede kijkhoek van maar liefst 140 graden. Verder heeft deze full-hd-camera tweerichtingsaudio en een sirene tegen diefstal. Eufy gebruikt voor de opslag van filmpjes 256bits-aes-encryptie, waarbij de beelden alleen in de bijbehorende app te zien zijn. Er zijn verschillende starterspakketten van de EufyCam verkrijgbaar.

Ubiquiti UniFi Protect G4 Pro - 4K-camera met optische zoom

© PXimport

De UniFi Protect G4 Pro is momenteel de krachtigste ip-camera uit de stal van Ubiquiti. De Amerikaanse netwerkspecialist voorzag dit product van een grote OmniVision OS08A20-sensor. De maximale resolutie bedraagt 3840 x 2160 pixels met een framerate van 24 beelden per seconde. Gunstig is daarnaast de 3x optische zoom, waardoor de camera zonder beeldverlies kan inzoomen. Je kunt deze ip-camera dankzij de weersbestendige behuizing zowel binnen als buiten gebruiken. Het betreft een Power over Ethernet-model, waarbij het apparaat stroom via de aanwezige gigabit-ethernetpoort krijgt geleverd.

Let op dat het (thuis)netwerk aan de normen voor PoE voldoet. Met een kijkhoek van 125 graden brengt de UniFi Protect G4 Pro een behoorlijk deel van de omgeving in beeld. Het maken van nachtelijke opnames is geen enkel probleem, want de behuizing bevat hiervoor een paar infraroodleds. Fijn is dat deze PoE-camera via de geïntegreerde microfoon ook geluid vastlegt. Voor het monitoren van videobeelden ontwikkelt de fabrikant eigen bewakingssoftware. Daarnaast kun je als gebruiker de videobeelden ook opvragen via de mobiele app of webinterface.

Net zoals zo’n beetje alle hedendaagse ip-camera’s, gebruikt ook dit model de h.264-videocodec om opnames te bewaren. Tot slot levert Ubiquiti diverse bevestigingsgereedschappen mee om de ip-camera op bijvoorbeeld een muur of paal te monteren.

Ring Floodlight Cam - Cloudcamera met schijnwerpers

© PXimport

De Ring Floodlight Cam heeft op potentiële insluipers hopelijk een afschrikwekkend effect. De aanwezige bewegingssensor heeft een fors bereik van 270 graden, waarna er in het donker twee felle schijnwerpers aanspringen. Volgens de fabrikant zijn personen ‘s nachts nog herkenbaar tot een afstand van dertig meter. Bovendien gaat er op verzoek van de huiseigenaar eventueel een loeiharde sirene af met een volumeniveau van 110 decibel. De cameralens biedt een resolutie van maximaal 1080p en een kijkhoek van 140 graden.

Dankzij ondersteuning voor tweerichtingsaudio voer je op afstand desgewenst een gesprek. Hoewel je deze buitencamera via de geïntegreerde 802.11 b/g/n-adapter draadloos met een 2,4GHz-netwerk kunt verbinden, is het boren van een gat alsnog onvermijdelijk. Voor de voeding moet je de Floodlight Cam namelijk met het lichtnet verbinden. Een belangrijke wetenschap is dat deze stevige buitencamera geen lokale opslagmethoden of universele cameraprotocollen ondersteunt.

Voor het opslaan van videobeelden zijn gebruikers namelijk aangewezen op een Ring Protect-abonnement. Tegen een bedrag van drie euro per maand blijven je opgeslagen opnames dertig dagen beschikbaar. Voor het monitoren van livebeelden doe je een beroep op de mobiele app. Ring produceert de Floodlight Cam in een zwarte en witte uitvoering.

TP-Link Kasa Spot Tilt KC110 -Draaibare binnencamera

© PXimport

Wie niet zo’n hoog budget voor een ip-camera over heeft, komt wellicht uit bij de betaalbare modellen van TP-Link. De KC110 is een zogeheten pan-and-tilt-camera en ligt voor zo’n zeven tientjes in de (digitale) winkelschappen. Het fysieke horizontale en verticale bereik van de beweegbare lens betreft respectievelijk 340 en 68 graden. Door vooraf vaste zones in te stellen, beweegt de camera op intervalbasis heen en weer. Bovendien kan de KC110 ook bewegingen van mensen en dieren volgen.

Deze full-hd-camera is alleen geschikt voor binnen, waarbij je de behuizing bijvoorbeeld aan het plafond bevestigt. De fabrikant levert hiervoor een montageplaat mee. De framerate van de opgenomen video’s ligt met vijftien beelden per seconde lager als je het vergelijkt met die van de meeste duurdere modellen. Zes infraroodleds bieden volgens TP-Link een nachtzicht tot negen meter. Dankzij de ingebouwde luidspreker en microfoon voer je op afstand een gesprek waarvoor je de mobiele app gebruikt. In de behuizing bevindt zich een 802.11 b/g/n-adapter waarmee je het apparaatje aanmeldt op een 2,4GHz-netwerk.

Goedkope ip-camera’s bevatten doorgaans een micro-sd-kaartslot, maar dat is bij de KC110 niet het geval. TP-Link probeert zijn gebruikers namelijk te verleiden om beelden bij zijn clouddient Kasa Care onder te brengen. Overigens kun je maximaal twaalf uur aan videomateriaal gratis op de online server van TP-Link bewaren. De Chinese netwerkspecialist beveiligt online opgeslagen beelden met 128bits-aes-encryptie.

Foscam R4M - Dualband pan-and-tilt-camera

© PXimport

De breed verkrijgbare R4M van Foscam is een rijkelijk uitgevoerde ip-camera. Het betreft een pan-and-tilt-model, waardoor je via draai- en kantelbewegingen flexibel bent om de omgeving te filmen. Via de pijltjestoetsen in de mobiele app kun je op ieder moment de gewenste hoek wijzigen. De vaste kijkhoek van de lens is overigens 112 graden. Een behoorlijke resolutie van 2560 x 1440 pixels en framerate van 25 beelden per seconde resulteren in vloeiende beelden met veel details.

De camera herkent op eigen houtje personen, waarna het automatisch een opname start. Gebruikers ontvangen hiervan een pushbericht op hun smartphone. Volgens Foscam is er dankzij intelligente bewegingsdetectie nooit sprake van valse alarmen, zoals huisdieren of wapperende takken. Naast een ethernetpoort bevat de behuizing ook een draadloze netwerkadapter. Gunstig is dat deze binnencamera zowel met een 2,4GHz- als 5GHz-netwerk uit de voeten kan. Hiermee vergroot je de kans op een stabiele wifi-verbinding. Verder bevat dit product een nachtzichtmodus en tweerichtingsaudio.

Bij plaatsing van een micro-sd-kaart slaat de R4M aan de hand van de h.264-videocodec beeldfragmenten op. Het kaartslot ondersteunt een capaciteit van maximaal 128 GB. Als alternatief beheert Foscam ook een clouddienst, zodat je tegen betaling videomateriaal op de online server kunt huisvesten. Bewaar je de opnames liever zelf? Dankzij ondersteuning voor het onvif-protocol drop je de beelden net zo gemakkelijk op een nas. Foscam produceert zijn R4M in een witte en zwarte uitvoering.

Ezviz Mini O Plus - Goedkope 1080p-camera

© PXimport

Mag een binnencamera niet te veel geld kosten, dan zit je met deze Ezviz Mini O Plus wel goed. De bekende elektronicaketens verkopen dit product namelijk voor minder dan vijftig euro. Toch vallen de specificaties niet eens tegen. Zo legt deze camera beelden in full hd vast met een framerate van 25 fps. De cameralens bevat daarnaast een respectabele kijkhoek van 135 graden. Via de ingebouwde wifi-adapter koppel je de camera aan een 2,4GHz-netwerk.

Het micro-sd-kaartslot accepteert geheugenkaarten tot een capaciteit van 256 GB, dus daar kun je flink wat opnames op kwijt. Wordt er een beweging gedetecteerd, dan verschijnt er in de bijbehorende app een pushnotificatie met een foto van het bewuste moment. Dankzij de aanwezigheid van een microfoon en speaker neemt het apparaat geluid op en voer je vanuit de app zo nodig een gesprek. Verder bevat de camera een nachtzichtmodus met een opgegeven bereik tot 7,5 meter.

Zoals de productnaam al doet vermoeden, is de Mini O Plus met een hoogte van amper dertien centimeter klein van stuk. Ezviz levert een magnetische bevestigingsmodule mee, zodat gebruikers dit bewakingsapparaatje zonder al te veel moeite kunnen monteren.