Er is inmiddels een scala aan apparaten te koop waarmee we kranten, tijdschriften en boeken digitaal kunnen lezen. Maar ook applicaties voor de computer, smartphone of tablet bieden uitkomst om e-books te kopen en te lezen. Welke applicatie is de beste?

De app Marvin ziet er schitterend uit en werkt prettig en intuïtief. We hebben keuze uit voldoende lettertypen, zowel voor de hoofdtekst als voor de koppen. We kunnen de voorgrond- en achtergrondkleur naar wens aanpassen – niet alleen de helderheid, maar ook het contrast en kleurtemperatuur zijn instelbaar. De app biedt de mogelijkheid om bladwijzers, markeringen en notities toe te voegen en te delen via e-mail, Twitter en Facebook. Ook een woordenboek, definitielijst en een koppeling naar Google ontbreken niet.

Om e-books te importeren kan je de server van Calibre gebruiken. Marvin biedt hiervoor optioneel een plugin waarmee je ook boeken kunt beheren, metadata toevoegen of veranderen, en meer. Na het koppelen met Dropbox zoekt Marvin alle e-books die op jouw account bij Dropbox beschikbaar zijn en toont deze ongeacht in welke map je ze bewaart. In de OPDS-catalogi vind je boeken van Feedbook, Internet Archive, Project Gutenberg, Calibre en kan je zelf een catalogus toevoegen. De app bevat ook een ingebouwde webbrowser om e-books te importeren.

Marvin heeft enkele unieke eigenschappen, zoals het doorspitten van een e-book met Deep View: Marvin zoekt hiermee naar namen, plaatsen, begrippen, en meer. De resultaten laten zich op diverse manieren sorteren. Klik je op een resultaat van Deep View dan verschijnt een overzicht met de betreffende teksten in het boek. Door specifieke zoekresultaten van Deep View te selecteren maak je in een handomdraai een index.

Helaas is Marvin alleen nog beschikbaar op iOS. De versie voor de iPad is gratis. De app voor de iPhone en iPod Touch kost € 4,49, maar er is ook een gratis lite-versie beschikbaar.

8,0

werkt zeer intuïtief