Er is inmiddels een scala aan apparaten te koop waarmee we kranten, tijdschriften en boeken digitaal kunnen lezen. Maar ook applicaties voor de computer, smartphone of tablet bieden uitkomst om e-books te kopen en te lezen. Welke applicatie is de beste?

De applicatie van Kobo bevat een uitgebreide online boekwinkel waar ook veel Nederlandstalig aanbod is te vinden. Je kunt van elk boek een preview downloaden en er zijn ook gratis e-books. Kobo biedt apps voor Windows, OS X, iOS, Android en BlackBerry. Het is tevens mogelijk om in een webbrowser boeken te kopen en je bibliotheek online bekijken. Je kunt de boeken niet lezen in de webbrowser. Gebruik iTunes om e-books naar de iOS-app te importeren die niet van Kobo afkomstig zijn. Met de Android-app is het mogelijk om (epub-)bestanden van de sd-kaart te importeren.

Dankzij de voortreffelijke vormgeving is het lezen met Kobo een waar genot: de navigatie werkt erg prettig. We kunnen tekst markeren, notities en bladwijzers toevoegen, het lettertype en corps veranderen, nachtmodus gebruiken en veel meer. De functionaliteit is globaal op alle besturingssystemen identiek, maar Kobo onderscheidt zich van de apps voor iOS en Android met Reading Life, ofwel ‘social reading’. Hiermee deel je – al dan niet automatisch – met je vrienden op Twitter en Face-book welke boeken je leest en welke virtuele beloningen je hebt gewonnen. Ook heb je statistieken waardoor je kunt zien hoe lang je hebt gelezen, hoeveel pagina's per uur je gemiddeld leest, op welke tijden je het meest leest en andere nuttige informatie.

8,0

veel Nederlandstalige boeken in online winkel

previews van boeken