Er is inmiddels een scala aan apparaten te koop waarmee we kranten, tijdschriften en boeken digitaal kunnen lezen. Maar ook applicaties voor de computer, smartphone of tablet bieden uitkomst om e-books te kopen en te lezen. Welke applicatie is de beste?

De Kindle e-reader is een gratis applicatie voor Windows, OS X, iOS en Android. Amazon biedt daarnaast de mogelijkheid tot ‘cloudreading’ met een webapplicatie (read.amazon.com) die overeenkomstige functies bevat. De bibliotheek toont bij Amazone aangeschafte boeken in een lijstweergave of met miniaturen. Links vind je een overzicht van boeken die je hebt gedownload en gearchiveerd en je kunt de boeken bewaren in collecties. Bij Amazon aangeschafte e-books verschijnen automatisch in de bibliotheek. Je kunt achtergrondkleur, helderheid, lettergrootte, kolombreedte en het aantal kolommen naar wens instellen. Markeringen, notities en bladwijzers worden gesynchroniseerd op alle apparaten waarop je Kindle gebruikt. Het zogeheten WhisperSync zorgt dat je op elk apparaat verder kunt lezen vanaf waar je bent gebleven.

Een andere spectaculaire functie van de app is X-Ray, waarmee een e-book wordt doorgelicht op veel voorkomende namen, plaatsnamen en begrippen. In het overzicht dat hierop volgt klik je op de resultaten om te bekijken waar ze in het boek voorkomen en vind je extra informatie van Wikipedia voor elk item. De apps voor smartphones en tablets bieden enkele extra's, zoals de automatische tweekolomsweergave zodra je een tablet in landschapsmodus gebruikt. Ook handig is de optie om bestanden te sturen naar 'jouwaccountnaam@kindle.com', om e-books of documenten in de cloud te bewaren en te lezen met elke apparaat waarop je Kindle hebt geïnstalleerd. Nog handiger hiervoor is het programma Send to Kindle (Windows/OS X).

8,0

cloudondersteuning

Send to Kindle maakt toevoegen documenten zeer eenvoudig