Sociale netwerken zijn haast niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. En er is méér dan Facebook: een foto publiceren op Instagram of zakelijke relaties onderhouden met LinkedIn – er bestaan social-mediasites voor uiteenlopende doelen. Tijd voor een overzicht: waarvoor zijn welke sociale netwerken bedoeld en wat kan je ermee doen?

LinkedIn is bedoeld om zakelijke connecties te onderhouden. Zo leg je gemakkelijk contact met collega’s, klanten en zakenpartners. Bovendien ontmoet je via je bestaande netwerk ook eenvoudig nieuwe vakmensen. Door informatie over je beroepscarrière in te vullen, kom je eenvoudig (ex-)collega’s en andere zakelijke relaties op het spoor. Je kunt daarnaast lid worden van bepaalde groepen waarmee je affiniteit hebt. Een zelfstandige ondernemer zonder personeel meldt zich bijvoorbeeld aan bij ZZP netwerk of ZZP Adviescafé. Bedrijven die een eigen profiel hebben, volg je eenvoudig op LinkedIn. Een bijzondere optie is om bepaalde skills aan contactpersonen te koppelen. De mogelijkheden om jezelf te presenteren aan potentiële werkgevers, opdrachtgevers en klanten zijn op dit uitgebreide sociale netwerk ontzettend groot. Via statusupdates deel je allerlei werkgerelateerde informatie. Dankzij het nieuwsoverzicht blijf je op de hoogte van nieuwe vacatures binnen het werkveld en volg je nauwlettend andermans activiteiten. Leden van LinkedIn kunnen aanbevelingen over elkaar schrijven, zodat ze een betere reputatie krijgen in het zakelijke netwerk. Hierdoor wordt iemand wellicht sneller aangenomen of kan hij gemakkelijker klanten vinden.

9,0

Ons oordeel

Pluspunten

zakelijk netwerk onderhouden

gerelateerde vacatures vinden

Minpunten

drukke interface

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten