abonneren

Facebook

Sociale netwerken zijn haast niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. En er is méér dan Facebook: een foto publiceren op Instagram of zakelijke relaties onderhouden met LinkedIn – er bestaan social-mediasites voor uiteenlopende doelen. Tijd voor een overzicht: waarvoor zijn welke sociale netwerken bedoeld en wat kan je ermee doen?

Facebook behoeft eigenlijk geen introductie, want dit sociale netwerk is ’s werelds populairste online smoelenboek. De winst nam zulke hoge proporties aan dat het succesvolle internetbedrijf vorig jaar zelfs een beursgang aandurfde. De mogelijkheden van dit sociale netwerk zijn zeer uitgebreid. Je deelt verschillende soorten content met vrienden. Of het nou gaat om tekst, foto’s of video’s, dat maakt niet uit. Aan de rechterkant van de webpagina is er zelfs een heuse chatclient.

Een belangrijk kenmerk van Facebook is het like-duimpje. Hiermee geef je simpel aan of je een bericht leuk vindt. Daarnaast staat het je ook vrij om reacties achter te laten onder berichten en foto’s. Een minpunt is dat Facebook het niet zo nauw neemt met de privacy van zijn leden, om adverteerders te plezieren. Zodra een nieuwe gebruiker zich bijvoorbeeld aanmeldt, is dit profiel voor iedereen gemakkelijk benaderbaar. Gelukkig zijn deze instellingen naderhand aanpasbaar, maar hiervoor moet je wel zelf actie ondernemen (zie ook PCM augustus, pagina 110). De privacy-instellingen zijn echter behoorlijk geavanceerd uitgewerkt, zodat veel gebruikers geen zin hebben om zich hierin te verdiepen. Facebook wordt voor een groot deel gefinancierd door adverteerders en die zijn dan ook volop zichtbaar binnen dit sociale netwerk.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Sociale netwerken

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie