Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Nederlander steeds bewuster van maandelijkse kosten

Een paar jaar geleden hadden veel mensen geen idee van ze maandelijks kwijt waren aan hun mobieltje, internetabonnement of televisie. Anno 2014 zijn consumenten een stuk beter op de hoogte van deze én andere vaste maandelijkse uitgaven.

Door: Art den Boer, The Content Company 

Nederlanders waren tot voor kort veel minder bekend met de vaste maandelijkse kosten voor bijvoorbeeld energie, tv, internet of mobiele telefonie. Mede dankzij de slechtere economische omstandigheden van de afgelopen jaren is dat nu wel anders. Meer dan 70% van de mannen en vrouwen in Nederland is goed op de hoogte van de belangrijkste vaste maandelijkse kostenposten.
 

Mobiele telefoon

De grote mobiele providers merken dat consumenten zich bewuster zijn van het bedrag dat maandelijks voor mobiele telefonie en internet wordt betaald. FREO dat onderzoek deed, bevestigt dit beeld. Maar liefst 69% van de mannen en 73% van de vrouwen weet exact wat de vaste maandelijkse kosten zijn voor hun mobieltje.
De tarieven voor bellen en mobiel internet staan dan ook onder druk en voorheen lucratieve inkomstenbronnen zoals sms worden massaal ingeruild voor WhatsApp en soortgelijke (bijna) gratis diensten. Een abonnement verlengen of opnieuw afsluiten bij de huidige aanbieder is momenteel veel minder vanzelfsprekend.
 

Overstappen

Uit cijfers blijkt dat 35% van de mensen om kosten te besparen onlangs is overgestapt naar een andere aanbieder van telefonie, energie, tv/internet en zorgverzekering. 15% van ondervraagden heeft daarbij een andere mobiele provider gekozen.
Opvallend is dat jongeren tot 35 jaar en Nederlanders met een hoger inkomen eerder geneigd zijn om voor een andere aanbieder te kiezen. Zo’n 40% van mensen in deze groepen hebben een overstap gemaakt. Bij ouderen ligt dit percentage een stuk lager, zo rond de 30%.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met gewoonovergeld.nl  

Geschreven door: advertorial-0 op

Category: Reportage, Samenleving

Tags: Huishoudens, PC

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie