Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

DX Studio 3

DX Studio 3 is een omgeving voor het ontwikkelen van driedimensionale applicaties en games. Het pakket bestaat uit een DirectX realtime 3D-engine en een set bewerkingstools. Het hoofddoel van DX Studio is om het ontwerp en ontwikkelproces van 3D-applicaties te vergemakkelijken en te versnellen.

Deze versie bevat nieuwe mogelijkheden plus hier en daar wat verbeteringen van bestaande functies. Er is een nieuw 'live' weergavesysteem voor de 2D- en 3D-editors, een terreingenerator, herbruikbare componenten, de meest recente nVidia Physx-engine en geïntegreerde weergavemogelijkheden voor Firefox en Google Chrome.

Interface

De grafische interface van DX Studio is met tabbladen en paletten gemakkelijk aan te passen aan uw wensen. In de standaard weergave is het hoofdscherm aan de zijkanten voorzien van diverse paletten voor lagen, objecten en facetmodellen. Het creëren en manipuleren van deze modellen in hun 3D-omgeving is vooral een visuele aangelegenheid. DX Studio heeft een geïntegreerde model-editor die kan worden gebruikt om primitieve objecten zoals kubussen en cilinders te maken. Verder zijn er speciale tools voor het maken van extrusie-objecten (vormen uitpersen) en gereedschappen voor het maken van afrondingen. Daarnaast ondersteunt het programma geavanceerde functies, zoals het aanbrengen van tweedimensionale afbeeldingen op 3D-modellen (UV mapping). Ondanks al deze mogelijkheden is het programma meer geschikt voor het aanpassen en optimaliseren van bestaande modellen dan voor het volledig bouwen van nieuwe modellen. Bestaande modellen kunnen gemakkelijk worden geïmporteerd, aangezien DX Studio 3 alle gangbare bestandsformaten ondersteunt. Hoewel DX Studio 3 wel wat trager werkt met oudere bestandsformaten.

Javascript

Als u naast het bouwen en aanpassen van de 3D-omgeving en modellen ook interactiviteit en beweging wilt toevoegen, hebt u Javascript-kennis nodig. De meegeleverde Javascript-editor bevat een bibliotheek met Java-functies en levert contextgevoelige aanvullingen bij het maken van de deze scripts. De scripts kunt u vervolgens eenvoudig koppelen aan de modellen. Gelukkig hoeft niet alles gescript te worden. DX Studio 3 bevat namelijk ook de opensource Bullet Physics-engine. Fysieke interactie tussen modellen is hiermee gemakkelijk te implementeren. Het enige wat u hoeft te doen is waarden van eigenschappen invullen, zoals gewicht, wrijving, elasticiteit, rotatie en zwaartekracht, waarna Physics het object automatisch realistisch laat bewegen. Physics kan bij de berekeningen ook gebruikmaken van een eenvoudige benaderingsvorm in plaats van uw creatie om zo de benodigde rekencapaciteit te verminderen.

Mogelijkheden

Met de nieuwe terreingenerator kunt u een 'random' terrein creëren met verschillende hoogten en texturen. Maar aangezien er geen tools aanwezig zijn om dit terrein verder aan te passen - dit zal pas vanaf versie 3.1 mogelijk zijn - zullen de meeste gebruikers hun terrein in een ander programma maken om het vervolgens te importeren. De bibliotheek bevat een configureerbare module voor karakteranimatie, die kan worden aangestuurd via het toetsenbord. Qua voorbeelden is de bibliotheek wat mager, maar dit probleem zal dankzij de rijke DX Studio-community snel zijn opgelost. Nieuwe 2D- en 3D-'handles' maken het relatief eenvoudig om meer complexe objecten te creëren. Deze nieuwe besturing voor het plaatsen, draaien en schalen van objecten werkt veel soepeler dan voorheen dankzij de 3-assen-handles. Met de 3D Gizmo feature kunt u gemakkelijk uw objecten met het toetsenbord schalen, zodat deze in verhouding zijn ten opzichte van uw andere objecten en van wat u op het scherm ziet.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • niet duur
  • gebruiksgemak
  • goede ondersteuning
  • trager met oude bestandsformaten
DX Studio is met versie drie verder geëvolueerd. Problemen in voorgaande versies zijn aangepakt en een aantal processen is nu gebruiksvriendelijker en sneller. Voor iedereen die games of 3D-applicaties in zijn eentje ontwikkelt of wie een strak budget heeft om rekening mee te houden, is DX Studio 3 een interessante optie.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Programmeren

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie