abonneren

Nieuwe privacywet gaat in

Wellicht is het je opgevallen dat je de laatste tijd ontzettend veel vernieuwde voorwaarden dient te accepteren. WhatsApp, Instagram, maar ook talloze webshops. Dat komt omdat per 25 mei een nieuwe wet in gebruik is genomen, waardoor je zelf meer controle krijgt over gegevens die over jou verzameld zijn: de AVG (Algemene Verordening Persoonsgegevens).

Nu schrijven we wel dat de wet 25 mei in gebruik is genomen, maar eigenlijk is de wet al twee jaar van toepassing in de gehele EU. De AVG is echter behoorlijk ingrijpend voor bedrijven, overheden, organisaties en verenigingen die met persoonsgegevens werken, daarom is er twee jaar de tijd geweest voordat de regels daadwerkelijk nageleefd worden.

Persoonsgegevens

Ieder bedrijf dat persoonlijke gegevens opslaat moet voldoen aan de AVG. Onder persoonsgegevens kunnen NAW-gegevens vallen, maar ook surfgedrag en ip-adressen, waardoor bedrijven als Microsoft, Facebook en Google er net als webshops aan moeten voldoen. Deze bedrijven moeten heel duidelijk aangeven welke gegevens worden verzameld en waarvoor ze precies gebruikt worden.

De AVG zorgt ervoor dat jij controle krijgt over je persoonsgegevens. Zo mag je van ieder bedrijf dat gegevens van je heeft verzameld, deze gegevens opvragen. Bedrijven moeten deze volgens een open standaard aanleveren. Dit zou overstappen naar andere (web)diensten mogelijk moeten maken. Bijvoorbeeld als je je afspeellijsten wilt overzetten als overstapt van Apple Music naar Spotify.

Zometeen zou je makkelijker van webdiensten over kunnen stappen dankzij de AVG.
Zometeen zou je makkelijker van webdiensten over kunnen stappen dankzij de AVG.

Adverteerders

Ook het delen van verzamelde gegevens door bedrijven valt onder de wetgeving. Er moet duidelijk gemaakt worden met welke derde partijen de gegevens gedeeld worden (zoals adverteerders), en gebruikers moeten duidelijk toestemming verlenen voor deze datadeling. De bedrijven blijven verantwoordelijk voor de verzamelde gegevens. Blijkt een derde partij er dus een potje van te maken, dan kan dat het bedrijf dat de gegevens verzamelt duur komen te staan.

En onderschat dat ‘duur’ zeker niet. Privacywaakhonden, zoals de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens mogen boetes uitdelen tot maarliefst 20 miljoen euro of een percentage van de jaaromzet.

Misbruik

De AVG is een veelomvattende wet, waarvan we nog niet eens het topje van de ijsberg hebben besproken. De komende jaren zullen de gevolgen veel het nieuws halen en veel bedrijven en organisaties moeten zich nog realiseren dat ze aan de nieuwe wetgeving moeten doen, wat dacht je bijvoorbeeld van de ledenadministratie van sportverenigingen?

Toch zal het niet alle persoonsgegevensverzameling onder toezicht houden. Naast bedrijven, overheden en organisaties zijn er schimmigere partijen uit op je persoonsgegevens en deze zijn lang niet altijd van plan zich aan wetgeving te houden. Veel malware is er bijvoorbeeld op uit gegevens te verzamelen en te misbruiken. Het is dus nog altijd van groot belang voorzichtig te zijn waar je je persoonsgegevens invult en wat je installeert. Ook is het zaak om malware van je systeem te houden die op de achtergrond alles verzamelen wat ze over je te weten kunnen komen: van mailadressen tot NAW-gegevens tot wachtwoorden. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de hulp inroepen van Bitdefender’s Internet Security.

De AVG is nog niet voldoende om te controleren waar al je persoonsgegevens heen gaan.

Meer online veiligheid? Bezoek de pagina van onze partner Bitdefender met o.a. quizzen, gratis checklist en meer artikelen.

Geschreven door: partner op

Category: Partnerbijdrage

Tags: Avg, privacywet