abonneren

Niet omkijken maar vooruitkijken

Als ondernemer wil je dat de benodigde infrastructuur voor je online platform, IoT-oplossing of cloudopslag gewoon werkt en ook makkelijk te schalen is. Alleen zo kun jij je – zonder gedoe en vervelende verrassingen – focussen op groei. We interviewden drie succesvolle ondernemers die vooruitkijken en daarom voor TransIP als hostingprovider kozen.

Inventeers – de externe research- & developmentpartner

Waar kun je als ondernemer terecht als je een goed idee hebt voor een nieuwe technisch product, maar zelf niet de kennis of de mensen in huis hebt om dit te ontwikkelen? Het antwoord op deze vraag kwam toen ex-TNO’ers Jasper Neuteboom en Richard Mesman in 2004 van start gingen met Inventeers; een bedrijf waar je aanklopt om de ontwikkeling maar ook de productie van nieuwe ideeën uit te besteden. Neuteboom: “Nu – 15 jaar later – zijn we met 30 mensen. En niet alleen techneuten, maar ook programmeurs en industrieel ontwerpers die ervoor zorgen dat eindproducten er ook echt goed uit komen te zien.”

Inventeers verzorgt voor klanten desgewenst het gehele proces: van proof of concept, naar prototype, naar een nulserie (kleine oplage) tot aan de productie waarbij een product kant-en-klaar en met verpakking in grotere aantallen kan worden uitgeleverd. Jasper: “In zo’n geval doet de klant eigenlijk alleen de marketing.”

IOT

Inventeers ontwikkelt ook steeds meer oplossingen en producten die gebruik maken van het Internet of Things (IoT), zoals bijvoorbeeld IDA (the Intelligent Dairy Assistent) waarmee de melkveehouderij veel efficiënter kan werken. En dat geldt ook voor de speciale zwarte doos voor vervoersmiddelen die realtime monitoring van bijvoorbeeld elektrische auto’s mogelijk maakt en waarvan er duizenden worden uitgeleverd. “De hoeveelheid data die hiermee wordt verzameld, loopt inmiddels in de pPetabytes”, vertelt Jasper.

Omdat Inventeers ook steeds meer web- en cloudtoepassingen voor klanten ontwikkelt, waren dat redenen om grotendeels over te stappen naar een virtueel serverpark bij TransIP met inmiddels meer dan 200 VPS’en. Jasper: “De voordelen? Het is goed schaalbaar, de kwaliteit is dik in orde en er zijn flexibele contracten. Precies wat we nodig hebben!”

Warp VR – de nieuwe manier van trainen

Met drie andere oprichters start Thijs de Vries eind 2016 Warp Industries. Het idee is om een oplossing te ontwikkelen die gebruik maakt van Virtual Reality (VR) om mensen binnen organisaties beter te kunnen trainen. Thijs: “Ik heb een achtergrond in gaming en gamification en ik zie het echt als een uitdaging om mensen binnen een organisatie te motiveren om iets te doen. En hoewel VR toen nog lang niet zo ver was als nu, zagen we al heel veel mogelijkheden.”

Het idee sloeg aan en om klanten gemakkelijk zelf trainingen te laten ontwikkelen, werd in 2017 het platform Warp Studio gelanceerd. Hier worden o.a. de videobeelden die in 360 graden worden geschoten, gecombineerd met lesmateriaal. Thijs: “En als de training eenmaal is gemaakt, dan kan die vanuit ons platform ook makkelijk en snel naar medewerkers worden uitgerold. iOS, Android en alle bekende mobiele VR-systemen worden ondersteund. Je hebt alleen onze app nodig en een internetverbinding.”

Flexibiliteit

Warp Industries heeft de website via TransIP lopen. Ook wordt er gebruik gemaakt van de dienst STACK voor online opslag. Thijs: “Ik ken TransIP al heel lang en de kwaliteit en service zijn perfect. Ook is het fijn dat settings via het online controlepaneel zo goed te organiseren zijn.”

Inmiddels hebben ook grote namen als KLM, BBC en ABN-AMRO de voordelen van VR-training ontdekt. Hun personeel hoeft niet meer naar een bepaalde trainingslocatie te komen maar kan op de werkplek of gewoon thuis een bepaalde cursus volgen. Medewerkers zien precies welke trainingen ze kunnen ‘spelen.’ En net als in een goede game heb je invloed op het verloop door de non-lineaire scenario’s. “Dat maakt deze manier van trainen veel realistischer en uitdagender”, vertelt Thijs.


De AudioFabrique – verhalen op de juiste manier vertellen

Joey Buddenberg verzorgt met zijn bedrijf De AudioFabrique creatieve audionabewerking voor o.a. social & corporate content, commercials, documentaires en tv. Met name het online segment is steeds belangrijker geworden. Joey: “Audio is bij kleinschaligere producties zoals social content vaak een sluitpost op de begroting. Maar ook hier is wat mij betreft audio heel belangrijk. Het is altijd een wezenlijk onderdeel van je verhaal. Ik denk dat de kracht van geluid vaak onderschat wordt.”

De AudioFabrique krijgt het ruwe materiaal vanuit de productiehuizen in de meeste gevallen online aangeleverd. De AudioFabrique levert maatwerk en verzorgt zaken als audiomixesn en sound design.

Daarnaast maakt De AudioFabrique business-to-business podcasts met een speciaal ontwikkelde, compacte podcastset-up, die op locatie kan worden opgebouwd.

Zekerheid
In eerste instantie kwam Joey bij TransIP voor de flexibiliteit en schaalbaarheid van een VPS. Daaruit ontstond voor hem ook de mogelijk om aan zijn opdrachtgevers een eigen en supersnelle variant van WeTransfer aan te bieden zodat grote audiobestanden snel kunnen worden uitgewisseld. De opslagdienst STACK gebruikt hij als online back-up-archief voor het bewaren van opgeleverde audioproducties.

Joey: “Ik vind het bovendien ook een fijne gedachte dat al mijn data op Nederlandse servers staat. Diensten als Dropbox en Google zijn niet gemakkelijk te bereiken als iets niet werkt. TransIP wel en dat biedt écht een stukje zekerheid.”

Geschreven door: partner op

Category: Partnerbijdrage

Tags: vooruitkijken, Ondernemers, Transip, hostingprovider

Laatste Vacatures