}
abonneren

Een sterke domeinnaam helpt bij marketing

Natuurlijk heb je bij het opzetten van je bedrijf of bij het lanceren van je product nagedacht over een goede domeinnaam. En natuurlijk gecheckt én geregistreerd voor je bij de Kamer van Koophandel bent ingeschreven. Maar je kunt nog veel meer doen met domeinnamen en marketing.
Partnerbijdrage

Het registreren van domeinnamen is gemakkelijk én goedkoop. Voor de bekendste extensies, zoals .nl, .com, .de, betaal je tussen de 10 en 15 euro per jaar. Geen reden dus om het bij één domeinnaam te houden.

Zoekwoorden

Veel bedrijven, ook kleinere, beschikken over meerdere domeinnamen die allemaal doorverwijzen naar dezelfde site. Zo profiteren ze van het feit dat Google graag domeinnamen indexeert en die zwaar laat meetellen bij het presenteren van zoekresultaten.

Het loont dus de moeite om een lijst te maken van relevante domeinnamen met zoekwoorden erin die te maken hebben met je bedrijfsactiviteiten of producten. Begin met een longlist van woorden en woordcombinaties. Maak je niet druk over de lengte van de lijst, het is niet de bedoeling om ze echt allemaal te registreren. Maar ze helpen om je op ideeën te brengen en je ‘werkgebied’ af te bakenen. Van de namen die het beste passen kun je vervolgens checken of ze nog vrij zijn.

Meerdere extensies

Leg de belangrijkste domeinnamen ook met andere extensies (ook wel ‘top level domain’ of TLD genoemd) vast. Want stel je voor dat iemand met jouw domeinnaam en dus merknaam aan de haal gaat. Zorg er dus voor dat je de bekendste en meest gebruikte extensies voor je bedrijfs- of merknaam vastlegt. Daarbij gaat het om .nl, .com, .eu, .net, en misschien ook .org en .biz. Denk ook aan onze buurlanden, mocht je ooit internationaal willen gaan: .be, .de.

Meerdere varianten

Daarmee ben je er bijna, maar nog niet helemaal. Het kan ook de moeite lonen om meerdere varianten van je domeinnaam vast te leggen, denk aan meervoud, streepjes en óók aan namen met spelfouten. Wordt je bedrijf of product een succes, dan zijn domeinkapers er als de kippen bij om domeinnamen te registeren die veel lijken op die van jou.

Social media

Een sterke en herkenbare domeinnaam helpt ook bij het vergroten van de naamsbekendheid op social media. En ook hier krijg je punten van Google: je domeinnaam als directe verwijzing naar je website maakt je gemakkelijker vindbaar in de zoekresultaten.

Het loont dus de moeite om goed na te denken over de domeinnamen die bij je bedrijf passen en deze consequent in al je communicatie mee te nemen.

Dit artikel is tot stand gekomen met onze Partner-redactie. Deze levert redactionele diensten aan commerciële partners van Reshift. Artikelen die door afdeling geschreven zijn, herkent u aan het lichtblauwe Partner-label. De Partner- redactie opereert gescheiden van de reguliere Reshift-redacties, zodat de redactionele onafhankelijkheid van deze laatste groep gegarandeerd blijft. De redactie is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Geschreven door: - - op

Category: Partner

Tags: website, Naam, Domeinnaam, Marketing, online marketing

Laatste Vacatures

Uitgelicht: Java Developer - CGI