Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

To wear or not to wear?

Tegenwoordig is het zo gek niet te bedenken of het is voorzien van een chip of sensor. Als het aan projectontwikkelaars en crowdfunding ligt, is de hele wereld om ons heen binnenkort smart.

  Lees hier wat dit betekent.


Sieraden, koffers, drinkflesjes, telefoonhoesjes, riemen: alles wordt oplaadbaar en legt ons leven vast. Technologie wordt hierdoor steeds toegankelijker. De grootste ontwikkeling is zichtbaar bij wearables. Dit kennen we in de vorm van horloges, fitnessbanden of VR-brillen. Zijn deze producten inmiddels mainstream geworden of hebben consumenten nog steeds twijfels? In dit artikel geven we antwoord op die vraag en onthullen we nieuwe trends.

Go, go, gadget!
Bijna ieder gezin in Nederland heeft meerdere smartphones, tablets en andere apparatuur in huis. Bij veel consumenten rijst de vraag wat de toegevoegde waarde is van wearables en degelijke technologie. Na aanschaf wordt het nut vaak pas ingezien en het product gewaardeerd. Een smartwatch kent bijvoorbeeld als voordeel, dat de smartphone niet constant tevoorschijn gehaald hoeft te worden. Erg prettig tijdens een etentje of een belangrijk overleg. Bij een inkomend bericht geeft de smartwatch een subtiel signaal af, en zit jij niet constant verscholen achter een Sony Xperia X Compact hoesje. Dankzij het verminderde gebruik van je toestel loopt deze bovendien minder kans op schade en gaat de batterij langer mee.

Ook op het gebied van persoonlijke veiligheid zijn wearables booming! Zo verwachten we komende tijd grote sprongen wat betreft toepassingen in de zorg. Door het uitlezen van gegevens van een smartwatch kunnen doctoren in de toekomst wellicht diagnoses stellen of tijdig ingrijpen. Wat te denken van speciale smartwatches voor kinderen? Met een bijbehorende app worden kinderen eenvoudig gemonitord, stel je als ouder afstandslimieten in en bevat de band een ingebouwd alarmsysteem. Wearables zijn hiermee een perfecte aanvulling op de toenemende focus op gezondheid, bewegen en veiligheid binnen onze maatschappij.

Een nieuwe blik
De verfijnde technieken uit wearables zijn één op één te vertalen naar nieuwe producten. We kunnen ook op dit vlak een hoop innovatieve accessoires verwachten. Zo gaan er onder andere geruchten over:

  • Een slimme riem, die een berichtje stuurt wanneer je te veel hebt gegeten
  • Slimme contactlenzen, bijvoorbeeld voorzien van een bloedsuikermeter
  • Een bril met ingebouwde fitness- en healthtracker.

Ook de vrouwelijke doelgroep wordt niet over het hoofd gezien: we zien steeds meer slimme sieraden zoals ringen of armbanden. Elk met de nodige ingebouwde sensoren en handigheden.

Wearables worden steeds onopvallender. Bijzondere trend hierin is dat design een steeds grotere rol gaat spelen. Bijvoorbeeld bij een hybride smartwatch: iets minder ‘slim’, maar een stuk gangbaarder onder een pak of een chique outfit. 

Design gaat hand in hand met de gebruikte materialen. Op dit vlak zien we steeds meer Corning Gorilla Glass. Ook wearables met een aanbod verwisselbare bandjes nemen gestaag toe. We willen wel het gemak van een healthtracker, maar wensen niet altijd een sportieve look. Steeds meer zien we modellen van luxe (lederen) materialen. Voor iedere gelegenheid eenvoudig te matchen met de rest van je gadgets, zoals je MacBook, door te kiezen voor een bijpassend MacBook Pro Retina 13 inch hoes.

Grote verwachtingen
De smartwatch zoals we hem nu kennen, dreigt te verdwijnen. Hij neemt onopvallendere vormen aan, of de techniek wordt verwerkt in een compleet ander product. Wat hem zo goed als overbodig maakt. Bij de grote merken LG en Microsoft is zelfs al een grote afname te zien in het aantal nieuwe producten. Daarnaast is voor veel consumenten het stukje privacy een grote drempel: wat als verzamelde informatie in verkeerde handen valt? Voor fabrikanten is er nog een grote winst te behalen, door op dit vertrouwen in te spelen.

Het complete marktaandeel van wearables is afgelopen periode aanzienlijk toegenomen. Dit leert ons dat er een duidelijke verschuiving plaatsvindt. Dit mede dankzij nieuwe toepassingen, uitgebreidere functies en een beter design. Ook al worden wearables steeds kleiner: onze verwachtingen groeien met de dag!

Geschreven door: partner op

Category: Partnerbijdrage, Overig

Tags: Smartphonehoesjes, gadgets, Wearables

Nieuws headlines

Laatste reactie