Review: Moi MiVue 568 Touch

Misschien komen de beelden je bekend voor: filmpjes van een autoweg waar een ongeluk is vastgelegd. Die beelden komen van een dashcam en zie je in Nederland ook steeds vaker. Van Mio ontvingen we de MiVue 568 Touch.

Kenmerken MiVue

Zoals de naam al doet vermoeden heeft deze camera een aanraakscherm. Daarnaast beschikt de camera over ingebouwde gps, een waarschuwingssysteem voor flitsers en de mogelijkheid om onderweg foto’s te maken van (verkeers)situaties. Dankzij de F1.8-lens is er voldoende lichtopbrengst en biedt de camera de mogelijkheid om video’s in full-hd-resolutie te filmen. De dashcam voelt stevig en degelijk aan, hij kan tegen een stootje. Een mooie optie die we tegenkwamen was de zogenoemde emergency modus. Hierbij begint de camera automatisch te filmen wanneer hij een schok of klap krijgt. Dat kan vooral handig zijn bij ongelukken, bijvoorbeeld om te achterhalen wie het heeft veroorzaakt. Bovendien kunnen de beelden worden gebruikt voor de verzekering of – in het ergste geval – in de rechtszaal. Met de MiVue Manager kun je al het geschoten materiaal terugkijken op je pc en dankzij de registratie via het gps-signaal vind je de locatieinformatie ook terug bij de beelden.

Mio camera-test

We hebben een aantal weken rondgereden met de camera. Je plaatst de Mio het best bij de achteruitkijkspiegel. Vervolgens moet je een kabel helemaal rond je voorruit trekken, zodat hij niet in de weg hangt. Dat is eigenlijk een houtje-touwtje-oplossing. De dashcam presteert verder goed en dat mogen we ook wel verwachten voor de prijs. Die prijs is tegelijkertijd ook een probleem. Hij is namelijk te duur, zeker waarvoor hij in de markt is gezet, namelijk het registreren van ongelukken of problemen op de weg. Voor veel minder geld kan je namelijk een eenvoudigere camera kopen, zonder extra’s als een hd-camera, touchscreen of gps. De andere functies die de Mio heeft – zoals de snelheids- en flitsmelder, vind je overigens ook terug in andere goedkopere modellen.

Is de Mio dan een aanrader? Op basis van de prestaties en de mogelijkheden is dit zonder twijfel een goed apparaat. In ons oordeel weegt ook de toepassing mee en daar scoort deze Mio niet hoog op. Voor deze prijs voegt het apparaat nog te weinig toe, zeker in Nederland. En als je ‘m echt wilt hebben, dan is het nog even zoeken naar een winkel waar ‘ie te koop is in Nederland, dat was er bij ons slechts één winkel vinden

Mogelijkheden

Beeldkwaliteit

Flitser-alert