Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Zet je privacy aan en betaal nooit meer te veel online

Het vaststellen van een verkoopprijs is tegenwoordig verheven tot kunst. Dat kun je positief of negatief bekijken, feit is dat het werkt. Stel een prijs eindigend op 95 of 99 cent vast en de verkoopcijfers zullen direct stijgen. Ronde prijzen trekken vooral mannen aan en bij luxe producten benadrukken bedrijven veelal eerst de prijs en pas daarna het product. Het is waanzinnig wat er allemaal gedaan wordt om de prijs van een product te bepalen.

  Lees hier wat dit betekent.

Online prijsdiscriminatie

Met de komst van het internet zijn de mogelijkheden daartoe alleen maar groter geworden en is ook het doel veranderd: adverteerders willen hetzelfde product tegen verschillende prijzen aan verschillende mensen verkopen. Een van de strategieën daarvoor is te onderzoeken welke groepen mensen een specifiek product kopen om vervolgens de optimale prijs voor dat product per groep te kunnen vaststellen. Een commercieel bedrijf tracht zodoende per afzonderlijke doelgroep de maximale omzet te behalen.

Op welke manieren deze doelgroepen worden ingedeeld, varieert nogal. Een goed voorbeeld hiervan is een luchtvaartmaatschappij. De prijs van een vliegticket hangt af van de hoeveelheid tickets die je wilt aanschaffen, van je leeftijd, het tijdstip waarop en in welk seizoen je koopt. Mensen die laat in het vakantieseizoen besluiten een ticket te kopen, zijn vaak bereid om meer te betalen.

 Datahandelaren

Dit is allemaal natuurlijk niet nieuw en gebeurde al ver voordat we alles online kochten. Wat wel nieuw is, is omdát we alles online kopen, wij daardoor een stuk eenvoudiger in zo’n doelgroep ingedeeld kunnen worden. Tientallen bedrijven waarvan je nog nooit hebt gehoord hebben je persoonlijke gegevens in hun bezit gekregen door je te volgen op het internet. Dat zijn zogeheten data brokers, oftewel gegevenshandelaren, die alles over jou en je surfgedrag op het web verzamelen en op basis van al die gegevens een waardevol profiel van jou samenstellen.

Zij verkopen die profielen door aan derden. Een luchtvaartmaatschappij kan bijvoorbeeld in zee gaan met zo’n datahandelaar. Op het moment dat jij dan op de site komt om een ticket te boeken, heeft de vliegmaatschappij een profiel van je met alle data die de databroker tot dan toe over jou heeft verzameld. De informatie waarover de vliegmaatschappij dan beschikt, is bijvoorbeeld je leeftijd, waar je van houdt, waar je woont, hoeveel je verdient, je seksuele voorkeur, de samenstelling van je huishouden en meer. Op basis hiervan kan je eenvoudig ingedeeld worden in een marktgroep en weet de vliegmaatschappij exact hoeveel jij bereid bent te betalen voor een ticket.

Dit is helaas maar één voorbeeld van prijsdiscriminatie. Het gebeurt ook voor veel andere aankopen en het gebruik van dergelijke persoonsprofielen zal alleen maar toenemen, bijvoorbeeld door banken en verzekeringsmaatschappijen die hier ook gretig gebruik van (willen) maken.

Wat kun je ertegen doen?

De oplossing is simpel: blokkeer ongewilde volgers. Blokkeer advertenties en cookies. Het nadeel is dat dit veel werk is en dat je alles op elk apparaat in moet stellen. Gelukkig kan de eBlocker dit in één keer voor je oplossen.

Dit kleine apparaatje sluit je aan op je router of modem en configureert zichzelf automatisch. Het heeft een ingebouwde filterlijst zodat trackers en advertenties er niet doorheen kunnen komen. Bovendien kun je eenvoudig je IP-adres verbergen met Tor of een eigen VPN-dienst en kan de eBlocker ervoor zorgen dat de website die je bezoekt niet ziet welk apparaat je gebruikt, waardoor je nog lastiger bent te identificeren. Op deze manier kunnen datahandelaren geen profiel van je opbouwen en voorkom je slachtoffer te worden van prijsdiscriminatie.

eBlocker geeft je de controle terug over je online privacy!

Wil jij de eBlocker bestellen met korting? Als lezer bestel je de eBlocker nu met 25 euro introductiekorting in de eBlocker webshop!

Kortingscode: nl25media

https://www.eblocker.com/

 

 

De eBlocker sluit je aan op je router, waarna al je apparaten in een keer zijn beschermd tegen volgers.

Geschreven door: partner op

Category: Partnerbijdrage, Overig

Tags: prijsdiscriminatie, Eblocker, Adblocker

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie