Opinie: VR-foto van Zuckerberg heeft niks te maken met een dystopie

"Deze foto van Mark Zuckerberg is een griezelig kijkje in de toekomst", is de slagzin die rondom een illustere foto van Mark Zuckerberg hangt die nu viral gaat. Op de foto loopt de Facebook-oprichter lachend langs tientallen mensen met een VR-headset op, die geen idee hebben dat de multimiljardair zo dicht naast hen staat. Maar de foto is helemaal niet de toekomst. Integendeel: Als dit de toekomst van VR is is dat best teleurstellend.

De context

Laten we de foto eerst eens beter bekijken en naar de context kijken. De foto werd gemaakt tijdens het Mobile World Congress in Barcelona, de grootste beurs ter wereld op het gebied van mobiele telefonie. Specifieker: Dat gebeurde tijdens de keynote van Samsung, dat tijdens een presentatie onder andere de Galaxy S7 en een 360-graden-camera presenteerde.

Tijdens de presentatie moesten alle aanwezige gasten een VR-bril op hun hoofd zetten, waarin Samsung een korte demo liet zien van onder andere de S7.

Nadat de video had gespeeld en het publiek de brillen weer had afgezet, stond Mark Zuckerberg plotseling op het podium voor een kort praatje over virtual reality. Al tijdens het spelen, toen 2000 personen met hun neus in VR zaten gedoken, kwam de Facebook-oprichter voorbij lopen zonder dat iemand het door had.

Viral angst

De foto ging snel viral op internet. Zo schreef The Telegraph: "Deze foto laat een vreselijke dystopische toekomst zien", en kopte The Verge met "Deze foto van Mark Zuckerberg zegt zoveel over onze toekomst".

Maar is dat eigenlijk wel echt zo? Hebben Facebook en Samsung de dystopie gecreeerd die er nu van wordt gemaakt, waarin niemand meer oog heeft voor wat 'echt' is en wat virtueel?

Nee. Verre van zelfs.

Tegen verwachtingen in

Sowieso verwachtte niemand "The Zuck" te zien tijdens Samsungs keynote. De Facebook-oprichter staat de volgende dag namelijk ook al op het podium, dit keer in zijn eentje om te spreken over het belang van mobiele technologie. Dat hij dan ook nog spreekt tijdens Samsungs keynote lag dan ook niet in de lijn der verwachting.

Wie 'The Zuck' niet verwacht, ziet 'em ook niet

Het is overigens niet helemaal onlogisch dat Zuckerberg langs kwam. Samsung werkte voor de Gear VR-headset nauw samen met Oculus, en dat werd een paar jaar geleden door Facebook overgenomen. Op dit moment is de Gear VR ook nog de enige 'serieuze' VR-headset die al te koop is.

Maar toch: Wie geen gast verwacht, zal die ook minder snel spotten. Als Zuckerberg op dit moment langs je huis zou lopen zou je hem ook niet zien - want waarom zou je er op letten?
 

VR-mogelijkheden niet benut

Belangrijker nog is dat Samsungs presentatie maar weinig met VR te maken had. Bij binnenkomst van de zaal lagen tientallen headsets op de stoelen, allemaal aangesloten met kilometers stroom- en usb-kabels. Alle stoelen waren in een cirkel naar een centraal podium gericht, en het had er daarmee alle schijn van dat Samsung iets radicaal anders ging proberen. Een presentatie die volledig in virtual reality plaatsvond? Laat maar komen!
 

Het VR-gedeelte van de presentatie was niet meer dan een gimmick

De praktijk bleek tegen te vallen. De inleiding van de presentatie werd zoals altijd gedaan door Samsungs CEO DJ Kon - die door zijn zware Koreaanse accent welhaast onverstaanbaar is. Later volgde een ingestudeerd marketingpraatje van een ontwerper van de S7.
 

Productdemo

Tussendoor werd het publiek gevraagd de headset op te zetten. We kregen een korte, vooringeladen productdemo te zien. Niets interactiefs, gewoon een simpele demo-video zoals we die al duizenden keren eerder hebben gezien. Alleen nu was het in VR

2 minuten

Na nog een marketingpraatje volgde een nieuwe demo - en het was tijdens die video dat Zuckerberg als een heerser tussen zijn virtuele minions voorbij kwam lopen. De video duurde hooguit 2 minuten, waarin Zuckerberg zijn goed vooringestudeerde semi-anonieme wandeling maakte.

Toekomst? Welke toekomst?

Welke VR-mogelijkheden werden hier nu echt benut?

Is dit dan echt 'de toekomst' waar we zo bang voor moeten zijn? De multimiljardair die tussen een stel nietsvermoedende journalisten kan rondlopen? Als dit echt de toekomst is, dan hebben we weinig hoop voor de potentie van virtual reality.

Dat een dergelijke marketing-truc (let op: Zuckerberg deelde de foto eerst zelf) moet worden ingezet tijdens een lullige demo van 2 minuutjes, is veelzeggend. Samsung maakte totaal geen gebruik van de mogelijkheden van VR buiten twee voorgeprogrammeerde video's om. Er was geen ondertiteling voor de Koreaanse sprekers met hevige accenten, de demo's waren niet interactief, en niet live.

(A)sociaal

De speech die Zuckerberg gaf ging ook voornamelijk over de sociale aspecten van VR: Hoe kun je makkelijk foto's en video's met je vrienden delen? Of, zoals de Facebook-oprichter het zelf zegt: 'Hoe verbinden we mensen met elkaar?' Ik voelde me helemaal niet verbonden. Samsungs presentatie voelde als een presentatie met toevallig een leuke gimmick.

Bovendien: Waarom had Samsung uberhaupt een podium nodig? Waarom werden de presentaties nog steeds IRL, analoog gedaan en niet in virtual reality?

Niet bang

Misschien is dat ook wat veelgevraagd, en eigenlijk weten we ook wel dat het nog ver weg is om zoiets te verwachten. Maar laten we dan niet pretenderen dat deze situatie zo dystopisch is. We hoeven echt niet bang te zijn dat onze tech-overlords onze realiteit vernietigen en ons in een virtuele geschapen wereld plaatsen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000