OpenOffice.org behoeft geen verdere introductie. U weet immers dat OpenOffice.org hét gratis alternatief is voor MS Office 2007. Dat OpenOffice serieus is, blijkt uit het feit dat we sinds kort versie 3 kunnen downloaden. Wat is er nieuw en hoe verhoudt OpenOffice.org 3 zich tot MS Office 2007?

Nieuw! Startcentrum

OpenOffice kent vanaf versie 3 een startcentrum. Vanuit dit venster kunt u kiezen wat u wilt gaan doen. Zo kunt u een nieuw document schrijven met Writer, een spreadsheet maken met Calc, een presentatie maken met Impress, een database bouwen met Base, tekenen met Draw of wiskundige formules maken met Math. Ook kunt u vanuit dit venster andere documenten openen, sjablonen oproepen of downloaden en op zoek gaan naar plugins. Opvallend bij MS Office 2007 is de snelheid en programmagrootte. Zo neemt OpenOffice.org maar 355 MB in beslag ten opzichte van de 480 MB van MS Office. Dankzij de snelstarter starten applicaties zoals Write, Calc en Base sneller op dan de MS Office-tegenhangers. Dit komt overigens wel doordat de snelstarter in het geheugen geladen is, wat 22 MB van uw interne geheugen opslokt. Deze functie kunt u ook uitzetten, met als gevolg dat de applicaties minder snel starten, ongeveer net zo snel als MS Office 2007. Ook is OpenOffice.org nu fatsoenlijk beschikbaar voor Apple-gebruikers. OpenOffice.org 3 is de eerste versie die draait op Mac OS X op z'n Apple's.

Writer vs. Word

Als eerste kijken we naar wat waarschijnlijk het meest gebruikte onderdeel van OpenOffice is: de tekstverwerker. In vergelijking met MS Word 2007 heeft Writer geen Ribbon-achtige interface. OpenOffice houdt vast aan de klassieke menustructuur. Vindt u de Ribbon fijn werken, dan voelt dit waarschijnlijk als verouderd, maar als u niet aan het Lint kunt wennen, is zo'n klassieke structuur erg prettig. OpenOffice.org is volledig Nederlandstalig en de menu-opties van Write zijn overzichtelijk weergegeven. Functies die niet mogelijk zijn, zijn lichtgrijs, waardoor direct duidelijk is wat uw mogelijkheden zijn. De namen van de functies geven al goed aan wat de functies inhouden, maar voor extra hulp kunt u ook de optie 'Wat is dit?' gebruiken. Een weliswaar niet nieuw - versie 2.4 had deze functie ook al - maar uitermate handig foefje van Write is de automatische woordenaanvulling. Deze functie houdt bij welke woorden u veel gebruikt en vult woorden aan als u aan het typen bent. Gaat u akkoord met het voorgestelde woord, dan volstaat een druk op de Enter-toets. Anders tikt u gewoon rustig door. Dit verhoogt absoluut de productiviteit van de snelle tikker. Writer ondersteunt nu ook docx-documenten, oftewel de bestanden van MS Word 2007. Writer kan hier niet naar opslaan, maar de bestanden kunnen wel geopend en bewerkt worden, om ze vervolgens in een ander formaat zoals odt (OpenOffice' eigen formaat), doc of pdf op te slaan. Docx-documenten met een bijzondere opmaak worden echter niet helemaal goed weergegeven, wat kan betekenen dat u de opmaak hier en daar moet herstellen. Als u overigens zelf een bijzondere opmaak in uw document maakt of afbeeldingen hierin verwerkt, raden wij u aan het bestand op te slaan in het odt-formaat, omdat deze effecten anders wel eens niet goed kunnen uitpakken. Writer is een uitstekende tekstverwerker en het kan bijna net zoveel als MS Word 2007, hoewel de laatste bij bijzondere opmaakhandelingen net wat innovatiever is.

Cals vs. Excel

Calc is het Excel-alternatief van openOffice.org. Heel veel nieuws is er niet in vergelijking met de vorige versie. Wel is het zo dat in Calc nu 1024 kolommen op een spreadsheet passen in plaats van de 256 in de vorige versie.
Qua formules en functies komt Calc overeen met Excel. Calc leest dan ook moeiteloos Excel-bestanden - ook de xlsx-bestanden van versie 2007. Wij hebben diverse xlsx-bestanden geopend in Calc, en deze conversieslagen gingen prima. Zelfs diagrammen gaan goed en zijn bewerkbaar. Wel moet u er met conversies natuurlijk altijd rekening mee houden dat hoe ingewikkelder het werkblad is, hoe groter de kans is dat de conversieslag niet goed gaat.
Diagrammen opstellen en bewerken gaat prettiger dan in Excel. Vooral de 3D-diagrammen zijn prettiger te bewerken. Via een handige cursor die symbool staat voor 'draaien', kunt u per direct de 3D-grafiek alle kanten op draaien. Bij Excel 2007 gaat dit via een onhandig dialoogvenster. Ook is de grafiekwizard van Calc vriendelijker en begeleidt deze u beter dan de Excel-variant. Daarentegen is de functie-assistent van Excel weer veel fijner ingedeeld en kunt u gemakkelijker functies opzoeken in Excel 2007 dan in Calc.

Impress vs. Powerpoint

Van Impress zijn we het minste onder de indruk. Bij het maken van een nieuwe presentatie begint het programma hoopvol met een vriendelijke wizard die duidelijke vragen stelt, maar zodra we echt aan de slag gaan met onze presentatie, lopen we tegen talloze onhebbelijkheden van Impress aan en te kleine pictogrammen. De interface oogt in eerste instantie overzichtelijk: links staat de gebruikelijke rij met aangemaakte dia's en rechts hebt u de keuze uit verschillende diasjablonen. Deze sjablonen zijn op zich eenvoudig aan te passen, maar zodra u iets meer wilt of wilt afwijken van de standaard, weet Impress daar niet zo goed mee om te gaan. Zo was het niet direct duidelijk hoe we de achtergrondkleur van onze dia's moeten aanpassen. Dankzij de help-optie, waarin alles duidelijk en in de Nederlandse taal staat uitgelegd, weten we het toch vrij snel aan te passen. Het kan via de pulldownmenu's en later komen we er achter dat dit ook via de rechtermuisknop kan, mits we op de juiste plaats klikken. Er is dus geen gemakkelijke opmaakknop of iets dergelijks. Ook het plaatsen van een spreadsheet binnen een presentatie gaat omslachtig. Een nieuw sheet maken binnen de presentatie is geen probleem, maar een bestaand spreadsheet invoegen is minder gemakkelijk. Ons lukt dit alleen als we het spreadsheetbestand vanuit de Verkenner slepen naar de presentatie in Impress. En zelfs dan is het resultaat maar weinig succesvol. Verder leest Impress zogenaamd PowerPoint-presentaties, maar het resultaat hiervan is in één woord dramatisch. Het is voor ons overduidelijk: PowerPoint wint glansrijk van Impress. Het is vele malen gebruiksvriendelijker en u maakt er als beginner sneller mooiere presentaties mee. Dat neemt niet weg dat er met Impress niet te werken valt, maar het vraagt wel behoorlijk wat toewijding en tijd.

Base vs. Access

Base is de tegenhanger van Access. Qua uiterlijk doet Base sterk denken aan MS Access 2003. Als we aan een tabel, formulier of rapport werken, valt op dat een groot deel van de interface verdwijnt. Simpel wisselen tussen objecten is er niet bij, wat lastig is als u eraan gewend bent dat veel vensters tegelijk openstaan. Het bewerken en aanmaken van tabellen, rapporten, formulieren en relaties verloopt net als in Access, wat overstappen op Base vergemakkelijkt. Het maken van mooie formulieren vinden we zelfs overzichtelijker in Base, hoewel het niet veel scheelt. Maar er zijn ook minpunten. Zo is er geen manier om een menustructuur te maken. U moet dan ook zelf via het Database-deelvenster wisselen tussen verschillende formulieren en rapporten. Dat deelvenster verdwijnt zodra een formulier of rapport wordt geopend. Navigeren is dus nogal omslachtig. Ook invoermaskers aanmaken is lastiger dan in Access. Invoermaskers dwingen een bepaalde invoer af, zodat foutieve invoer in de database voorkomen wordt. Een wachtwoord instellen kan in Base alleen per tabel en beschermt dan alleen tegen wijzigingen, niet tegen lezen. Importeren en exporteren is geen sterk punt van Base, hoewel databases van Access 2007 wel te openen en te bewerken zijn. We raden echter niet aan een database wisselend te bewerken met Base en Access. De handleiding van Base raadt overigens aan om Calc te gebruiken om andere databases te openen en ze als Calc-bestand op te laten slaan en in te laten lezen door Base. Een onvriendelijke manier, waarop ook alle tabel- en relatie-informatie verloren gaat. Als het op serieus databasen aankomt, kan Base niet op tegen het superieure MS Access 2007. Maar goed, Base kost dan weer geen € 279.

Draw en Math

Draw is een tekenprogramma waarmee u gemakkelijk organogrammen en andere overzichten tekent. Eigenlijk is Draw een lichtere versie van Impress; de interface lijkt dan ook sterk op dit presentatieprogramma. Dezelfde pictogrammen sieren dezelfde lay-out van de interface. Met Draw kunt u prima functionele tekeningen maken, maar meer dan een leuke extra zal het voor de meeste Office-gebruikers niet zijn.
Math is eveneens een leuke extra waar slechts een selecte groep - met name wiskundigen - gebruik van zal maken. U gebruikt Math voor het invoeren en wijzigen van wiskundige formules in documenten. Deze hebben namelijk een geheel eigen wijze van noteren die vaak niet gemakkelijk te handhaven is in een tekstverwerker of spreadsheetprogramma. Formules kunnen in OpenOffice.org-documenten worden geplaatst en/of opgeslagen worden in het pdf-formaat. Het pakket kan complexe formules maken en ondersteunt verschillende lettertypen. De Microsoft-tegenhanger van Math is Microsoft Equation Editor.PluspuntenMinpuntenConclusie

  • gratis

  • volwaardig alternatief voor MS Office

  • volledig Nederlandstalig

  • startcentrum

  • uitbreidbaar met vele plugins

  • geen mailclient en agenda

  • startcentrum had handiger gekund

  • Impress is omslachtig

  • Base kan beter

OpenOffice.org 3 is een uitstekende Office-suite die in menig bedrijf niet zal misstaan. Vooral kleine bedrijven, zelfstandigen en consumenten raden we aan eens goed te kijken naar en vooral te werken met OpenOffice. Het kan u zomaar een bom duiten schelen. Als u echter veel met PowerPoint werkt, zal Impress toch wel even wennen zijn en ook voor serieuze databases bent u beter af bij dat andere officepakket.

8,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten