YouTube bereikt 1 miljard bezoekers per maand

YouTube heeft nu meer dan 1 miljard unieke bezoekers per maand. Deze mijlpaal heeft de videosite binnen 8 jaar bereikt. YouTube volgt met dit aantal Facebook op de voet.

Maar liefst een op de twee internetters brengt iedere maand wel een bezoekje aan YouTube, dat in februari 2005 is opgericht. Geen wonder dat alle 100 Amerikaanse topmerken graag hun producten aanprijzen via deze grote videosite. YouTube en zijn tienduizenden partners met eigen videokanaal weten nu iedere maand een uniek bezoekersaantal te halen van meer dan 1 miljard. YouTube maakte deze unieke mijlpaal bekend op The Official YouTube Blog.

Met dit aantal plaatst YouTube zich naast Facebook, dat dit afgelopen oktober al wist te bereiken. Twitter wordt altijd in een adem genoemd bij de populaire sociale mediasites. Maar deze miniblogsite, die in maart 2006 voor het eerst het daglicht zag, heeft met 200 miljoen unieke bezoekers per maand nog een lange weg te gaan.

Leuke weetjes
Het team van YouTube heeft nog een aantal leuke weetjes op een rijtje gezet in zijn blogbericht. Het publiek dat iedere maand een kijkje neemt is gelijk aan ruwweg tien keer het aantal dat naar de Amerikaanse Super Bowl kijkt. En als PSY en Madonna iedere YouTube-kijker zouden uitnodigen voor hun optreden in Madison Square Garden, dan zouden zij wel 200.000 keer hun stukje moeten opvoeren. 'Dat is heel veel Gangnam Style', aldus het YouTube team.

Gen C
YouTube ziet het publiek van tussen de 18 en 34 jaar als de belangrijkste doelgroep. Door het marktonderzoeksbureau Nielsen wordt dit Generatie C (Gen  C) genoemd, omdat deze altijd is verbonden met het internet en gewend is om overal en altijd directe toegang tot alle content te hebben. De C staat daarbij voor Connection. Deze generatie bekijkt YouTube op verschillende schermen (smartphones, pc en smart-tv) waartussen zij continu schakelen. Tweederde bekijkt YouTube op twee of meer apparaten, gemiddeld over alle bevolkingsgroepen ligt dit op ruim 50 procent. Gen C houdt zich veel bezig met online-video, zoekt actief naar interessante content en wisselt deze onderling uit. De video's worden door deze jonge generatie evenveel op de smartphone bekeken als op de pc.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten