Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Wat is het mysterieuze Magic Leap en waarom is het zo populair?

Van alle hippe initiatieven uit tech-land spreken er maar weinig zo tot de verbeelding als Magic Leap. De illustere startup wordt al jaren nauw bestudeerd en krijgt de nodige aandacht van enthousiaste tech-bloggers, maar eigenlijk kan niemand nog beantwoorden wát Magic Leap nou daadwerkelijk *is*.

Magic Leap doet momenteel weer de rondes over het internet, nadat Wired gisteren een lang achtergrondartikel publiceerde over het bedrijf. Daarin liet het ook nieuwe beelden zien van het soort animaties dat Magic Leap wil maken.
 

Enthousiasme?

Nou worden wij net als alle andere techbloggers altijd erg enthousiast van nieuwe initiatieven als AR en VR. Zo stonden we collectief te springen om de Google Glass, en kunnen we niet wachten om zelf een Hololens te proberen.
 

Waar Google Glass telkens nieuw is, komt Magic Leap in het nieuws met eigenlijk niks

Waar we over die brillen elke week weer iets nieuws konden lezen blijft Magic Leap maar vaag over nieuwe ontwikkelingen. Er zijn amper demo's te vinden van het apparaat - sterker nog, niemand weet precies wát Magic Leap nou eigenlijk is. Buiten de techdemo's is niet duidelijk of het gaat om een bril, een headset, een contactlens... Maar de Magic Leap is wél constant in het nieuws.
 

Tech-demo's

Magic Leap heeft zichzelf tot nu toe alleen laten zien in een handjevol tech-demo's, maar daar mag je gerust sceptisch over zijn. We herinneren ons namelijk nog goed hoe de eerste demo's van Google Glass totaal anders waren dan de echte ervaring:



Bij Magic Leap lijkt dat echter niet zo te zijn. Een techdemo die Wired gisteren uitbracht toont hoe beelden van de Magic Leap er in het echt uit zien, dus door de lens van een camera gefilmd.
 

Mixed reality

Wat we tot nu toe hebben gezien van de Magic Leap is hoe echte beelden over de wereld worden geplaatst. Meer augmented reality dan virtual reality dus, al noemt Magic Leap het zelf 'mixed reality'. Om dat te doen wordt een techniek gebruikt die Magic Leap zelf 'Dynamic Digitised Lightfield Signal' heet, maar ook daarvan is niet duidelijk hoe het werkt. In een persafbeelding is een man te zien die een stuk glas in de lucht houdt, maar of dat nou betekent dat Magic Leap alleen een lens is...?
 

Mysterieus bedrijf

AR + VR = MR

Niet alleen de technologie, maar ook het bedrijf erachter is mysterieus. Vorig jaar probeerde tech-site Gizmodo het bedrijf te ontleden, maar het kwam in een rabbithole terecht waarin veel hooggeplaatste figuren een kleine rol hebben binnen het bedrijf maar waaruit niet duidelijk wordt wie nu precies wat doet. Bij Magic Leap werken mensen die bij gamestudio's hebben gewerkt, Google-werknemers zitten in de Raad van Bestuur, en het is opgericht door iemand die eerder al een robot-fabriek bouwde.
 

Eerste demo

De eerste demo van Magic Leap kwam pas vorig eind 2014 uit, toen het bedrijf zo'n 4 jaar oud was. Toen verscheen een video van iemand die een klein olifantje in zijn handen hield, die er levensecht uitzag. Later verscheen een demo van een strand waar een walvis overheen vloog, en in de meest recente demo is te zien hoe een holografisch diagram van Mount Everest op een tafel te zien is.


 

Vaag imago

Magic Leap werkt er hard aan om dat imago op te houden. Het bedrijf is bewust vaag over wat het doet. De 'Over ons'-pagina geeft praktisch geen informatie over het werkelijke product en verwijst naar de korte demo's.

Ook plaatst het bedrijf vage blogposts met gedichtjes over familie, moppen over Lord Of The Rings, en vage epistels over de liefde. Op de vacaturepagina beschrijft het bedrijf zichzelf als een eclectisch gezelschap van visionairen, raketwetenschappers en tovenaars", en de hele website van Magic Leap staat vol met futurische concepten waarvan niet meteen duidelijk is waar het nou echt om gaat.
 

Following the money

Grote techbedrijven investeren veel geld in het bedrijf

Wat Magic Leap echter vooral interessant maakt, is hoe een aantal grote en belangrijke techbedrijven blind lijken te vertrouwen op de technologie. Google investeerde bijvoorbeeld al 542 miljoen dollar in het bedrijf, en tijdens later investeringsronden werd er nog eens meer dan 800 miljoen opgehaald. Het geld komt niet alleen van Google, maar ook van grote andere bedrijven als AliBaba en QualComm en een aantal investeringsmaatschappijen zoals Vulcan Capital en Obvious Ventures.

Dat is opvallend voor een startup dat nog geen concreet product heeft gemaakt. In tegenstelling tot de veel gehypte Google Glass en de nu veelbelovende Hololens van Microsoft heeft de Magic Leap geen release-datum, geen verkoopprijs, geen besturingssysteem, geen development kits, geen previews, en eigenlijk ook helemaal geen duidelijk bestaansrecht. Niemand wil zeggen waar de Magic Leap voor wordt gebruikt, voor wie het bedoeld is, wat je ermee kunt... Maar wel dat het 'wereldveranderend' is.

Dat spreekt nog het meest tot de verbeelding. Iedereen kan iets moois roepen en indrukwekkende demo's maken, maar daar verdien je je boterham niet mee. Magic Leap lukt dat wel, waardoor het bedrijf met argusogen wordt bekeken.

We zijn benieuwd wanneer de wereld dan veranderd wordt.

Geschreven door: Tijs Hofmans op

Category: Nieuws, Virtual reality

Tags: Virtual reality, VR, Google Glass, augmented reality, google, Startup, Ar, mixed reality, magic leap, slimme bril, mr

Nieuws headlines

Laatste reactie