Wat experts vinden van de staat van online privacy

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Lees verder op pagina 2

Junior Meijering, Zerocopter

Junior Meijering is de oprichter van Zerocopter, een collectief van ethisch hackers dat bedrijven adviseert over hun digitale beveiliging. Meijering gelooft, net als Oosenbrug, in de kracht van ethisch hacken waarbij een bedrijf zich bewust de digitale deuren open zet om te kijken waar de zwakke punten liggen.

Zerocopter is een bedrijf dat dat bestaat uit ethisch hackers dat bedrijven adviseert over hun digitale beveiliging. Volgens oprichter Junior Meijering is dat nauw verbonden aan privacy. “Als je weinig aan beveiliging doet, komt de privacy van je gebruikers in gevaar. “

Volgens Meijering is beveiliging een steeds belangrijker onderdeel geworden voor veel bedrijven. Hij doelt daarmee onder andere op het goed beschermen van persoonsgegevens, iets dat door het groeiend aantal webshops en internetgerelateerde bedrijven meer gebeurt. “Ondernemers begrijpen steeds beter dat het belangrijk is klantdata te beschermen.”

Meijering vergelijkt dat met een fysieke winkel, en ziet daar een belangrijk verschil: “Als er bij een gewone winkel wordt ingebroken, ben je je eigen spullen kwijt. Maar als er wordt ingebroken bij je webwinkel gaat het juist om gegevens van je klanten. Dan heb je een grote verantwoordelijkheid om die gegevens te beschermen.”

online privacy

Meijering onderschrijft wat de andere experts ook zeggen: het bewustzijn is veel groter geworden in de afgelopen jaren. Niet alleen bij klanten, maar ook in het bedrijfsleven. Dat komt volgens hem omdat er meer aandacht is voor datalekken in het nieuws.

“Er wordt iedere dag wel iets geschreven over een nieuw datalek. Bovendien zie je dat technologie niet meer zo’n ver-van-mijn-bedshow is als vroeger. Je hoeft geen nerd meer te zijn om je bezig te houden met internet of data. Dat maakt de bescherming van de privacy van je klanten een onderdeel van je ondernemerschap.

Meijering denkt dat nieuwe wetgeving daar ook wel bij helpt. Hij doelt daarmee onder andere op de meldplicht datalekken die sinds begin vorig jaar van kracht is. “Ondernemers zijn daarmee verplicht om het te melden als ze te maken hebben met een inbraak. Daardoor gaan internetondernemers wel nadenken.” Nadenken over beveiliging blijft daarom nog wel bestaan, zegt hij.

Inger Sanders, Autoriteit Persoonsgegevens

Inger Sanders werkt bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De ‘AP’ is de Nederlandse privacywaakhond, en de nieuwe versie van de Commissie Bescherming Persoonsgegevens. De AP heeft sinds vorig jaar een nieuw gezicht (Aleid Wolfsen) én veel meer bevoegdheden. “We krijgen eindelijk tanden”, noemde Wolfsen het. Het orgaan mag binnenkort flinke boetes uitdelen aan bedrijven die de bescherming van persoonsgegevens niet op orde hebben.

Sanders zegt dat de AP zelf geen onderzoek heeft gedaan naar hoe gebruikers tegen privacy aankijken, maar verwijst wel door naar het boek ‘Je hebt wél iets te verbergen’ van Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis. Daarin proberen de twee Correspondent-journalisten in kaart te brengen wat privacy is en wat de risico’s daarmee gemoeid zijn. Het boek werd geprezen door privacyvoorvechters omdat het dat complexe vraagstuk goed kon uitleggen.

Eerder dit jaar vertelde Aleid Wolfsen, de nieuwe voorman van de AP, al aan PCM over de nieuwe Europese wetgeving op het gebied van privacy. Die gaat in mei volgend jaar in. Het gaat om een algemene, Europese privacywet die bindend is in alle lidstaten.

online privacy

Sanders wijst erop dat de burger veel meer centraal staat in die wet. “Ook legt de wet veel meer nadruk op de ‘accountability’ van bedrijven, en op de dataportabiliteit voor burgers. Dat laatste wil zeggen dat burgers makkelijker kunnen opvragen welke gegevens een bedrijf over hen heeft.”

Sanders benadrukt dat privacy een grondrecht is. “Dat is steeds meer onder druk komen te staan door de gigantische vlucht die gegevensverzamelingen hebben genomen. Het is voor bedrijven steeds makkelijker én goedkoper om heel veel gegevens te verzamelen. Veel diensten worden gratis aangeboden, maar dat houdt wel in dat je vaak betaalt met je persoonsgegevens en dus je privacy. Daarvoor is nieuwe wetgeving nodig.”

Overigens is het volgens Sanders belangrijk dat niet alleen gebruikers, maar ook bedrijven moeten profiteren van de technologische ontwikkelingen. “De innovatie gaat sneller dan ooit en het is belangrijk dat bedrijven daar de vruchten van kunnen plukken. Maar dat moet alleen kunnen als persoonsgegevens optimaal beschermd worden, zodat mensen zeggenschap houden over hun gegevens.”

Opvallend genoeg is Sanders de enige persoon die we spraken die het belang van een toezichthouder noemt als het gaat om privacy. “Goed toezicht hangt samen met wetgeving. Dat is hard nodig in deze tijd, nu databedrijven zo machtig zijn en persoonsgegevens gouden handel voor ze zijn.”

Geschreven door: Tijs Hofmans op

Category: Nieuws, Security

Tags: facebook, hack, google, privacy