Waarom Microsoft baat heeft bij sociale virtual reality

Microsoft koopt AltspaceVR, een sociaal netwerk binnen virtual reality. Met de hete adem van Facebook in de nek en met de Fall Creators Update in het vooruitzicht, is de timing van die aankoop geen toeval.

AltspaceVR was eigenlijk al ten dode opgeschreven. De jonge startup had simpelweg niet meer de financiële middelen om nog voort te blijven bestaan. In juli maakte het bedrijf bekend de stekker er uit te trekken. Vandaag kondigt men op Twitter aan te zijn overgekocht door Microsoft. De toekomst ziet er rooskleurig uit voor AltspaceVR, hoewel nog onduidelijk is hoe die toekomst er precies uitziet.

Virtual reality is op zichzelf een vrij eenzame aangelegenheid. Dat zit hem in de aard van het beestje. Je zet immers een bril op je hoofd waarmee je jezelf volledig afsluit van de buitenwereld. Met een koptelefoon op hoor je zelfs je omgeving niet meer. Vaak kunnen anderen op de televisie wel meekijken naar wat jij ziet, maar dat is natuurlijk lang niet zo leuk als het zelf beleven. Nee, de meeste lol heb je in virtual reality in je eentje. Maar daar komt langzaam maar zeker verandering in.

Zo zijn er verschillende apps die een online samenkomen faciliteren, en die alsmaar populairder worden. Een van de bekendste voorbeelden is Bigscreen, waarmee je films kunt kijken - of zelfs gamen - in een virtuele bioscoop. Gebruikers kunnen online kamers aanmaken, waar anderen dan weer joinen. Zo kijk je met mensen over de hele wereld naar dezelfde film, terwijl je ondertussen met elkaar kunt kletsen. Jijzelf en de anderen worden daarbij weergegeven als virtuele avatars.

altspacevr

© PXimport

Enter Facebook. Dat sociale netwerk zit duidelijk in een transitie. Waar gebruikers eerst vooral tekstberichten plaatsten, zie je nu dat er voornamelijk video's worden gedeeld. En de volgende logische stap is dan ook virtual reality, volgens Mark Zuckerberg. Niet voor niets is Facebook inmiddels alweer een poosje de eigenaar van Oculus Rift. Die bril heeft voor Zuckerberg en de zijnen potentie, ook - of juist - op sociaal vlak.

Microsoft versus Facebook

De eerste stap voor Facebook is Spaces, dat eerder dit jaar lanceerde. Gebruikers loggen in met hun Facebook-profiel en maken een avatar aan, of laten dat automatisch doen op basis van hun profielfoto. Daarna worden ze aan een ronde tafel geplaatst met vrienden, waar ze met elkaar kunnen babbelen. De achtergrond kiezen ze zelf, en zo kunnen ze dus overal zijn waar ze willen zijn. Iemands huiskamer, of iets avontuurlijkers zoals de Grand Canyon.

Welke kant ze opkijken en welke handgebaren ze maken, komen overeen met hun bewegingen in de echte wereld. Zo is een ontmoeting in virtual reality dus veel meer dan simpelweg een chat, waar je beperkt bent tot woorden en emoji. Wie geen vr-bril heeft, kan toch meedoen via een videocall. De mogelijkheden zijn verder nog wat beperkt, maar het is niet voor niets een eerste stap. Spaces zit ook nog in beta.

Over krap twee weken rolt Microsoft zijn Fall Creators Update uit, wat tevens het startschot vormt voor zijn mixed reality-platform. Tegelijkertijd komen er verscheidene headsets uit, onder andere van HP, Dell, Lenovo en zoals vandaag bekend is geworden, ook van Samsung. Uiteraard kijkt Microsoft niet met lede ogen toe, maar houdt het de concurrentie goed in de gaten. Niet voor niets kocht het eerder Beam over, om livestreaming van games mogelijk te maken vanuit Windows 10 zelf. Hartstikke populair op het moment, dus ook daar wil Microsoft een vinger in de pap hebben.

facebook spaces

© PXimport

AltspaceVR in Windows 10

Daarom is de overname van AltspaceVR een logische stap voor het bedrijf. In AltspaceVR komt ook iedereen samen in virtuele ruimtes. De mogelijkheden zijn verder in potentie eindeloos. Zo organiseerden de makers al dansavonden en poëzie-voorstellingen, om zomaar wat te noemen. En in de afbeelding boven dit artikel zie je hoe gebruikers met elkaar een virtueel kaartspelletje spelen.

Maar wat Microsoft precies met AltspaceVR wil, is nog niet duidelijk. Als we Beam als voorbeeld nemen, zou het zomaar eens kunnen zijn dat AltspaceVR op den duur in Windows 10 zelf gebouwd wordt. En daar als hub gaat dienen voor alle mixed reality-content die naar de Windows Store komt.

Stel je voor dat je één plek hebt van waaruit je niet alleen je virtual reality-applicaties kunt starten, maar ook gelijk je vrienden kunt ontmoeten en deze eventueel uitnodigen. Zat Sony toch op het goede spoor met het geflopte PlayStation Home, wat in 2006 zijn tijd - zo blijkt nu pas - eigenlijk ver vooruit was.

Hoe de toekomst van AltspaceVR er precies uit gaat zien, blijft nog even gissen. Maar Microsoft spreekt klare taal in een eerste reactie: "Met AltspaceVR willen we 's werelds ultieme mixed reality-community opbouwen", zo zegt het bedrijf. Maar Facebook is niet de minste tegenstander, al was maar vanwege het feit dat zoveel mensen al een Facebook-account hebben. Maar goed, als AltspaceVr-profielen gekoppeld worden aan Microsoft-accounts... Spannende ontwikkelingen, in elk geval!

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000