abonneren

Waarom geen 3G bereik nog steeds een probleem is

geen 3G
Terwijl je steeds vaker leest dat 5G eraan zit te komen, komt het nog steeds voor dat je op plekken in Nederland geen 3G of 4G kunt ontvangen op je mobiele telefoon. Niet omdat je je per se in een betonnen bunker bevindt, want het kan ook gebeuren in de stad, buiten of in een natuurgebied. Ligt dat aan je provider, aan je telefoon, of is er nog een andere oorzaak van dit vervelende euvel?

Het is een beetje vreemd dat we vaak horen dat we ‘landelijke dekking’ kunnen verwachten, terwijl dat helemaal niet altijd betekent dat je ook overal in het land bereik hebt. Sowieso heb je vaak in huizen met dikke betonnen muren wat minder goed bereik, maar ook kan het zijn dat je bij de grens woont, waar het door wet- en regelgeving wordt bemoeilijkt teveel masten neer te zetten.

De beste manier om telefoonbereik te verbeteren, is om meer telefoonmasten te plaatsen. Deze zorgen ervoor dat het netwerk nog betere dekking krijgt, maar hebben als nadeel dat ze niet zo fraai zijn in je achtertuin. Plus, een telefoonmast kan zelfs als hij naast je staat alsnog onvoldoende bereik bieden. Dat heeft te maken met de capaciteit.

Zeker als hulpdiensten ook nog van zo’n antenne gebruikmaken en er veel mensen in de buurt zijn, dan is er teveel verkeer op de mast. En dat verkeer groeit alleen maar meer, waardoor er niet snel genoeg masten kunnen worden bijgebouwd om dat bij te benen.

Signaal geblokkeerd

Het kan ook voorkomen dat je elke keer op hetzelfde treintraject een heel ‘dood’ gedeelte hebt waarin de streepjes van je telefoon kelderen. Dat kan te maken hebben met het feit dat je dan net in een gedeelte zit tussen meerdere veelgebruikte masten, of dat er een blokkade is waardoor daar weinig signaal kan komen. Of dus omdat er simpelweg niet genoeg masten zijn, want het is niet alleen aan providers om die al dan niet neer te zetten. Ze hebben hiervoor ook toestemming nodig van de gemeente.

Je telefoon kan ook de boosdoener zijn. Zeker als je per ongeluk de antenne van je telefoon afschermt (met een hoesje bijvoorbeeld), of als je je telefoon een paar keer goed hebt laten vallen, dan kan het zijn dat de antenne simpelweg zijn werk niet meer goed kan uitvoeren. Het kan ook helpen om even iets langer te wachten, want als je wil bellen dan kan het wel 15 seconden duren voor je telefoon verbinding maakt. Dus nog niet meteen opleggen bij geen gehoor, soms helpt het even geduld te hebben.

Voorlopig blijft 3G nog even - afhankelijk van je provider

Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat 3G snel uit de lucht gaat, nu 4G over een tijd wordt overgenomen door 5G. KPN zal in januari 2022 het 3G-netwerk offline halen, om zo te zorgen dat er meer frequenties vrijkomen voor 4G om het stabieler te maken. Dat betekent echter wel dat als je telefoon geen 4G-ondersteuning heeft, je van 2G (maximaal 384kbit/s) gebruik moet maken. Dat betrouwbare netwerk blijft in de lucht, want het wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld de borden op de snelweg.

Mocht je KPN wat snel vinden met het uitschakelen van 3G, dan is het goed om te weten dat Vodafone al in januari 2020 de stekker uit 3G trekt. De reden dat 3G er eerder uit gaat dan 2G, is omdat het iets minder betrouwbaar is gebleken. Het is veel minder gebruikt dan 2G en 4G.

Slecht bereik

De telefoon en de zendmast communiceren met elkaar via een bepaalde frequentie, maar het is niet zo dat de mast de oorsprong is van het signaal voor de telefoon. Die komt namelijk waarschijnlijk via een onderzeese kabel binnen in ons land, over de vaste kabels van je provider en dan uiteindelijk via de mast en die frequentie op je telefoon. De zendmasten moeten ook met elkaar communiceren, want anders zou je elke keer je verbinding verliezen als je reist.

Er is dus heel wat meer gaande dan alleen een mast dat een signaal uitzendt dat door alle telefoons oneindig kan worden gebruikt. We laten dan zelfs nog buiten beschouwing wat providers allemaal aan nieuwe apparatuur op de zendmasten zetten, zodat het signaal op meerdere frequenties kan worden gebruikt. Heb je zelf last van slecht bereik op plekken waar je veel komt, dan kan het helpen om een klacht neer te leggen bij je provider. Zeker als meerdere mensen over hetzelfde punt klagen, dan onderneemt de provider hopelijk actie om je telefoon weer in de lucht te krijgen.

Geschreven door: Laura Kempenaar op

Category: Nieuws, Smartphones

Tags: 5g, internet, 3g