Vodafone start campagne ‘Kinderen Veilig Verbinden’

Vodafone is de campagne ‘Kinderen Veilig Verbinden’ gestart. Met dit programma wil de telecomaanbieder ouders en kinderen ondersteunen in veilig en verantwoord gebruik van mobiele technologie.

Met de campagne Kinderen Veilig Verbinden springt Vodafone in op het laatste onderzoek van Leefritme Kenniscentrum. Uit dit onderzoek blijkt dat leraren en ouders hun kinderen aan hun lot overlaten op de digitale snelweg, meldt Vodafone. Kinderen in de leeftijd van 12 tot 16 jaar krijgen van hun ouders of docenten nauwelijks hulp in het gebruik sociale media en internet, meldt Vodafone. In deze leeftijdsgroep wordt 10 procent begeleid door hun ouders, en 3 procent door hun docent.

Concentratieproblemen
De meeste tieners beschikken over een mobiele telefoon. Een derde van hen ondervindt concentratieproblemen door het gebruik van nieuwe media. Daardoor kunnen zij zich moeilijk richten op hun huiswerk. Vooral het luisteren naar muziek (53%), het onderhouden van contacten via sociale media (46%) en chatten (34%) leiden de aandacht af. Dit kan per kind overigens nogal verschillen. Een deel van hen zet gewoon het mobieltje uit of logt uit bij Facebook. Ook houden ze ook wel hun internetgebruik in de gaten met behulp van applicaties.

Voorlichting en apps
Met voorlichting en mobiele hulpmiddelen wil Vodafone ouders en kinderen helpen bij het beter leren omgaan met nieuwe media en mobiele technologie. Natuurlijk hoopt Vodafone daarmee extra klanten aan te trekken. Naast de informatie en apps op het online platform heeft de telecomaanbieder de Kind Veilig-simkaart bedacht. Via deze simkaart zijn betaalde 0900-nummers, betaalde sms-diensten en bellen naar buitenlandse nummers standaard geblokkeerd.

Met de Safety Net app kunnen ouders eenvoudig gesprekken, berichten, internettoegang en andere functies op het Android-toestel van hun kind beheren. Maar dan moeten zij wel met behulp van bijvoorbeeld een wachtwoordslot ervoor zorgen dat hun kind de app niet kan verwijderen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten