Ultrabooks vooralsnog een flop

Intel ziet een glorieuze toekomst voor ultrabooks. Helaas is de realiteit vooralsnog weerbarstiger: de superdunne, stijlvolle laptops slaan vooralsnog niet aan en volgens IHS iSupply zal dit in 2013 niet wezenlijk anders lopen.

Intel heeft een groot aantal fabrikanten aangetrokken om ultrabooks uit te brengen, waaronder Acer, Asus, Samsung en Sony. De superdunne notebooks zijn vooral concurrent voor de MacBook Air van Apple, die juist wel recordverkopen noteert. In 2012 zullen er in totaal 10,3 miljoen ultrabooks verkocht zijn. Dit is geen onaardig aantal, maar aanzienlijk minder dan de 22 miljoen waar de industrie bij aanvang van dit jaar rekening mee hield. IHS iSupply heeft voor 2013 de verwachtingen overeenkomstig aangepast, van 61 naar 44 miljoen verkochte exemplaren.

Acer noemt vooral de prijs en de schermgrootte een barriere voor de consument. De gemiddelde prijs van een ultrabook ligt rond de 1000 euro, de schermgrootte is over het algemeen 13,3-inch. De zakelijke markt zet vooral vraagtekens omtrent de processorkracht, die lager is dan bij normale notebooks in dezelfde prijscategorie. IHS iSupply stelt dat er vooral aan de prijsstelling iets gedaan moet worden om de verkoop omhoog te trekken.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten