Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Twitter wil weten welke apps je hebt geïnstalleerd

Twitter gaat in de gaten houden welke apps je nog allemaal meer op je smartphone gebruikt. Op die manier kan het sociale netwerk je 'relevantere advertenties' laten zien op basis van andere apps die je gebruikt.

Dat meldt het sociale netwerk zelf. In de nieuwste update van de app wordt de verandering voor alle gebruikers doorgevoerd, maar je hebt wel de optie om je af te melden. Je doet dat in de instellingen.

App Graph

Twitter noemt de data die het verzamelt 'de App Graph'. Daaruit kan het bedrijf opmaken welke interesses gebruikers hebben. Heb je bijvoorbeeld de NASA-app geïnstalleerd, dan betekent dat mogelijk dat je geïnteresseerd bent in technologie. Twitter kan dan suggesties geven voor relevante Twitter-accounts, zoals die van astronauten.

Geen persoonlijke info

Het bedrijf benadrukt dat het geen informatie verzamelt over wat gebruikers binnen de app allemaal uitspoken. Bezochte websites of verstuurde berichten blijven dus privé.

Facebook

Twitter is niet de eerste applicatie die dergelijke informatie verzamelt. Ook Facebook verzamelt een lijst met alle apps op je smartphone, ook met het doel relevantere advertenties aan te kunnen bieden.

Twitter probeert met man en macht om de tijdlijn van gebruikers interesanter te houden, zodat gebruikers langer van de dienst gebruik maken. Nieuwe gebruikers kunnen maar moeilijk wennen aan de ingewikkelde gebruikersinterface en de vele opties van Twitter. Bovendien is de leer-curve van Twitter groot, waardoor veel nieuwe gebruikers al snel afhaken. Met relevantere content in de tijdlijn moet dat veranderen.

 

 

Geschreven door: Tijs Hofmans op

Category: Nieuws, Sociale netwerken

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie