Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Twitter vraagt ruim 19 euro per aandeel na beursgang

Na Google, Facebook en LinkedIn gaat vandaag ook naar de beurs. De microblogdienst vraag 26 dollar per aandeel en hiermee wordt het bedrijf gewaardeerd op omgerekend 13,3 miljard euro. De beursgang moet het sociale netwerk zelf zo’n 1,6 miljard euro opleveren.

De prijs van een aandeel in Twitter (TWTR) is hoger dan het bedrijf eerder aankondigde, laat Novum Nieuws weten. De beursgang van Twitter is hiermee de grootste van een technologiebedrijf sinds Facebook vorig jaar naar de beurs ging. Als Twitter-gebruiker zul je in eerste instantie weinig van de beursgang merken. Twitter verdient momenteel geld met het plaatsen van advertentie-tweets en het aantal van dit soort berichten zal na de beursgang wellicht iets toenemen, verwacht Novum.

Twitter, dat nog altijd verlies lijdt, schat zijn eigen waarde op slechts een fractie van die van Facebook. Twitter hoopt dan ook te voorkomen wat Facebook overkwam, namelijk het dalen van de prijs per aandeel kort na de beursgang. Dit kwam onder meer omdat de computers van Nasdaq het begaven nadat de beursgang van Facebook officieel werd.

De microblogdienst heeft inmiddels 230 miljoen actieve gebruikers per maand, maar maakt nog geen winst. De site verloor in het derde kwartaal van dit jaar zelfs 60 miljoen dollar. Twitter werd opgericht in 2006 en telt momenteel ruim 218 miljoen actieve gebruikers. Elke dag verschijnen er een half miljard tweets op internet.

In de afgelopen jaren maakten meerdere technologiebedrijven de stap naar de beurs, maar dit ging lang niet elk bedrijf goed af. Hype-bedrijven LinkedIn en Facebook doen het inmiddels goed, maar in partijen als kortingsdienst Groupon en spelletjesbedrijf Zynga had je beter niet kunnen investeren, blijkt uit de onderstaande infographic van ANP:

 

Geschreven door: Kenneth Stamp op

Category: Nieuws, Organisatie

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie