Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Twitter begint te veel op Facebook te lijken

Twitter laat gebruikers nu foto's 'taggen'. Per foto kunnen tot wel 10 vrienden worden getagd, en er kunnen 4 foto's aan een tweet worden toegevoegd. Maar het belangrijkste en meest onderschatte aspect van dat nieuws is misschien wel dat die foto's niet ten koste gaan van de tekens. En daaruit blijkt dat Twitter langzaam maar zeker al zijn idealen overboord gooit.

Het was de afgelopen weken niet het enige nieuws rondom het sociale netwerk. Zo maakte Twitter ook bekend dat het de iconische 'retweet' gaat omdopen tot het meer algemeen bekende 'share', en dat het de '@' voor een gebruikersnaam wil verwijderen.

Cultuur-shift

Veel van die maatregelen duiden op een cultuur-shift bij Twitter. Het bedrijf wil meer op andere sociale netwerken als Facebook gaan lijken, zowel in uiterlijk als functionaliteit. Maar waarom wil Twitter dat? En wat betekent het eigenlijk voor de website?

Twitter heeft moeite nieuwe gebruikers te winnen. Uit recente cijfers bleek dat het sociale netwerk nog wel groeit, maar dat die groei wel stagneert. De gebruikers dié er eindelijk bij komen, vertrekken vaak al snel.

Lastige service

Nou heeft Twitter ook best wel wat erkende problemen. Het netwerk voelt als een waterval van nieuwe content die over je heen blijft stromen, niet alleen via je vrienden maar ook via bedrijven en merken die hun volgers bombarderen met korte berichtjes, en dat voelt voor nieuwe gebruikers overweldigend. Bovendien is het lastig het kaf van het koren te scheiden, om te filteren wat belangrijk is en wat je makkelijk kunt negeren. Het duurt lang voordat je daar een beetje bedreven in bent.
En dan zijn er nog de vele functies van het netwerk, zoals de retweets en de mentions, de publieke replies en de privé-antwoorden, er zijn persoonlijke berichten en berichten met Vines.... Al met al heeft Twitter een stijle learning curve die gebruikers afschrikt.

Kort en bondig

Twitter probeert die reputatie wanhopig af te schudden. Vooral sinds de beursgang begint het bedrijf daarom steeds meer op Facebook te lijken, zowel in uiterlijk als met functies. Maar juist die karakteristieke functies die Twitter nu om zeep helpt, maken het netwerk tot het prachtige medium dat het nu is. De korte berichten die je dwingen om al je informatie zo kort en bondig te melden, om meteen to-the-point te komen en alleen het belangrijkste te melden, zijn de krachtigste punten van Twitter. Op Twitter is geen plaats voor een paar honderd vakantiefoto's of je uitgebreide politieke analyses, op Twitter moet je meteen duidelijk maken wat je bedoelt.

Maar door alle veranderingen die Twitter de laatste weken en zelfs maanden doorvoert, verandert die kracht langzaam maar zeker naar een sociaal netwerk zoals er al zo veel zijn.

En dat is heel jammer.

Geschreven door: Tijs Hofmans op

Category: Nieuws, Sociale netwerken

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie