Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Twitter-actie politie New York gaat volledig mis

Een ludiek bedoelde social media-actie van de politie van New York is volledig uit de hand gelopen. Inwoners van de stad werd gevraagd op de foto te gaan met de lokale politie, en die plaatjes te delen via Twitter en Facebook. Maar op een handvol leuke selfies na veranderde de actie in een sociaal slagveld waarin de politie belachelijk werd gemaakt en werd uitgescholden.

Foto's van agenten die slapend in dienstauto's werden gesnapt, vreedzame demonstranten hardhandig uit elkaar dreven, bejaarden tegen de grond werkten en honden neerschoten circuleerden al snel onder de hashtag #myNYPD.

De hashtag kwam al vrij snel in de lijst met 'trending topics' te staan, en nam al snel de plaats over van Earth Day in.

De sterke arm der wet kreeg het vooral zwaar te verduren vanwege de Occupy-protesten van vorig jaar. Toen werden veel demonstranten met harde hand verwijderd uit hun kampen, wat de politie ook toen al op veel kritiek kwam te staan.







Maar ook veel ander politiegeweld kwam online te staan.



Een andere, veelgedeelde tweet was die van een agent die een hond van een dakloze man doodschiet. De man heeft een meter verderop een toeval.



Iets 'onschuldigere' foto's werden uiteraard ook graag gedeeld. Zo waren slapende agenten erg populair.



De NYPD heeft nog niet gereageerd op de actie, maar het ging ongetwijfeld minder goed als gehoopt. Het geeft nog maar eens aan hoe moeilijk het is om een dergelijke actie positief te laten verlopen. Des te vreemder is het dat de AIVD vanmiddag ook zo'n soort actie wil houden. Onder de hashtag #halloAIVD gaat de inlichtingendienst zoveel mogelijk kritische vragen proberen te beantwoorden. Wat kan daar nou mis mee gaan?

Geschreven door: Tijs Hofmans op

Category: Nieuws, Sociale netwerken

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie