Tesla mag Autopilot-merknaam niet meer gebruiken

Autofabrikant Tesla mag de merknaam Autopilot niet meer in Duitsland gebruiken in haar uitingen rondom haar auto's. Dat heeft de Duitse transportauthoriteit KBA gemeld.

Volgens het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt - vergelijkbaar met de RDW in Nederland - is de term Autopilot te misleidend en te hoge verwachtingen van het systeem. Tesla zelf heeft echter altijd gezegd dat automobilisten die de automatische piloot van Tesla's hebben ingeschakeld, ten alle tijden de handen aan het stuur moeten houden. Met de Autopilot-software ingeschakeld kan de auto automatisch binnen de rijbanen blijven en past het de snelheid automatisch aan op de voorganger. Ook kan de Autopilot automatisch van baan wisselen zonder tussenkomst van de bestuurder.

Lees ook: Wie is er verantwoordelijk voor het rijgedrag van de zelfrijdende auto?

Niet in de stad

Volgens Tesla is het duidelijk dat het Autopilot-systeem niet in de stad gebruikt mag worden en alleen op autosnelwegen. Bovendien moeten bestuurders ten alle tijden de volledige aandacht bij de weg houden. De praktijk wees echter uit dat veel Tesla-eigenaren de limieten van de Autopilot tot hun limieten testten, regelmatig met crashes tot gevolg.

In een reactie op het verbod op het gebruik van de merknaam Autopilot zegt Tesla het volgende:

"De term Autopilot wordt in de luchtvaart al tientallen jaren gebruikt. Tesla's Autopilot werkt samen met de menselijke bestuurder om het rijden veiliger en minder stressvol te maken. In de luchtvaart wordt deze techniek op dezelfde manier toegepast. We zijn altijd duidelijk geweest tegen onze klanten en vertellen dat Autopilot een hulpmiddel is en dat bestuurders altijd de volledige aandacht bij de weg moeten houden. Als het systeem juist wordt gebruikt, zorgt Autopilot - net als in de luchtvaart - voor een minder zware belasting en een extra veiligheidslaag in vergelijking met een gewone handmatig te besturen auto."

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten