Teletekst wint van internet en 3D op de tv

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat veel Nederlanders nog niet echt warm lopen voor de nieuwe mogelijkheden van hun tv’s zoals internet en 3D-tv. De digitale videorecorder blijkt wel populair te zijn, evenals het oude vertrouwde teletekst.

Uit de enquête van de Consumentenbond onder 1085 consumenten die sinds 2006 een nieuwe tv hebben gekocht, blijkt teletekst verreweg het populairst. 55% van de ondervraagden geeft aan het dagelijks of meerdere keren per week te gebruiken. Vooral nieuws en sportuitslagen zijn populair op teletekst.

3D ja of nee?
Slechts 38 van de 1085 ondervraagden denken een 3D-tv te hebben . Hiervan zijn er zelfs 21 die deze functie vrijwel nooit gebruiken. Opvallend is dat 125 respondenten niet weten of hun tv geschikt is voor 3D.

Internet op tv vooral voor video
Van een kwart van de ondervraagden heeft de televisie internettoegang. Van deze 2657 mensen gebruiken er 100 deze functie nooit. Slechts 50 bekijken dagelijks of meerdere keren per week internet via hun tv. Het wordt vooral gebruikt voor YouTube video’s, Uitzending gemist, RTL gemist en het huren van films via Videoland en MovieMax.

CAM en EPG
Tegenwoordig zijn er tv’s waarbij een apart decoderkastje niet meer nodig is. Met een CAM-module en smartcard van de provider kun je televisiekijken via de ingebouwde tuner op de tv. 874 van de ondervraagden hebben een digitale televisieabonnement, maar slechts 17% gebruikt daarbij de ingebouwde tuner. De geleverde elektronische programmagids (EPG) wordt door 50% van de ondervraagden gebruikt die een tv met epg-functionaliteit hebben.

Bron: Consumentenbond

 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten