'Sony domineert virtual reality-markt met PlayStation VR'

Hoewel virtual reality-producenten zelf vaag blijven over daadwerkelijke verkoopaantallen, blijkt nu uit onafhankelijk onderzoek dat Sony marktleider op dit gebied is dankzij de PlayStation VR.

Dat meldt althans marktonderzoeker 01consulting, dat de wereldwijde verkoop van 40 verschillende vr-headsets in kaart heeft gebracht vanuit 30 verschillende verkoopkanalen. Daaruit blijkt dat Sony 30 procent van de markt in handen heeft, veel meer dan Facebook. Dat bedrijf eindigt op de tweede plaats met een marktaandeel van 11 procent voor de Oculus Rift. Daarna volgt Samsung met de Gear VR met 7 procent, en HTC met 6 procent voor de Vive.

Gissen

De makers van de brillen lopen niet te koop met sales-aantallen. Sony zegt bijvoorbeeld dat de verkoop van de PlayStation VR 'op koers' is, Facebook draait om de hete brij heen (goeie vraag!), en HTC meldt dat het er in elk geval 'veel meer' zijn dan de 140.000 stuks die eerder werden gerapporteerd. Verkoopsucces wordt momenteel enkel (publiekelijk) gemeten door onafhankelijke instanties die zo elk hun eigen manieren hebben om verkoopaantallen in kaart te brengen.

© PXimport

Succes

Het succes van de PlayStation VR zou met name te danken zijn aan de lagere prijs én de lagere instapdrempel ten opzichte van de andere twee geavanceerde virtual reality-headsets. Er vanuitgaande dat een PlayStation VR-koper al een PlayStation 4 in huis heeft, kost de bril zelf de helft minder. Daarnaast is voor zowel de Rift als de Vive een krachtige pc nodig. Niet alleen de kosten lopen daardoor mogelijk hoger op, ook de installatie van alle benodigde onderdelen is voor de computerleek een stukje lastiger. 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten