Snapchat treedt op tegen nepnieuws en clickbait

Chat- en foto-app Snapchat neemt maatregelen om nepnieuws en clickbait uit de nieuwssectie te weren.

Gebruikers van Snapchat kunnen, naast foto's van hun vrienden, ook artikelen bekijken van mediabedrijven. Bedrijven die berichten plaatsen in de nieuwssectie van Snapchat, plaatsen steeds meer clickbait-titels en onbevestigde of onjuiste berichten over beroemdheden. The New York Times meldt dat Snapchat gaat optreden tegen deze bedrijven. Ook zal bepaalde content worden geblokkeerd voor jonge gebruikers.

Media

Het feit dat Snapchat regels opstelt voor de bedrijven die berichten plaatsen via Snapchat, is bijzonder te noemen. Social media als Facebook en Instagram hebben altijd afstand gedaan van de content die anderen op de platforms plaatsen. Snapchat is het eerste social media platform die zelf een redactionele vinger in de pap wil hebben. Aan de ene kant is dit goed, aangezien kinderen van 14 met een smartphone niet alles mogen zien. Aan de andere kant, gezien de populariteit van Snapchat onder jongeren, bevindt Snapchat zich in de positie om miljoenen gebruikers op jonge leeftijd te beinvloeden.

Vooralsnog zijn de regels puur opgesteld om nepnieuws en clickbait tegen te gaan; de nieuwe regels gaan in vanaf februari. Nederlandse uitgevers hebben op moment van schrijven nog geen toegang tot de nieuwssectie die in dit artikel besproken wordt.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten