Slimme brillen nog lang niet hip

Het duurt nog jaren voor smartglasses sociaal geaccepteerd zijn. Minstens tot 2018 zijn de gadgets vooral interessant voor bedrijven en moet de gemiddelde consument er verder niets van weten.

Dat stelt onderzoeksbureau Juniper Research, dat de huidige markt analyseerde om een toekomstvoorspelling te maken. Die gewenning heeft niet alleen met privacy en veiligheidsgevoelens te maken, maar ook de relatief hoge prijs zorgt ervoor dat smartglasses uiterst langzaam hun weg vinden naar het grote publiek.

Groei

Toch zit er wel groei in de sector, met name wanneer bedrijven als Microsoft, Samsung en Sony met hun eigen slimme brillen op de markt komen. Die zogenaamde kanteling wordt in 2015 of 2016 verwacht.

Voorzichtig wordt de gadget dan telkens meer gemeengoed op de werkvloer, onder meer in de zorgsector. Juniper verwacht niet dat werkgevers massaal Google Glass-brillen gaan uitdelen aan hun werknemers, maar wel dat er een paar brillen worden besteld die vervolgens gedeeld worden.

Android

Het bureau voorspelt daarom dat er tot 2018 wereldwijd minder dan tien miljoen slartglasses worden verscheept. Android blijft daarbij het dominerende besturingssysteem, dat rond die tijd gaat concurreren met Samsungs Tizen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten