Scherm met hoge PPI moet screendoor-effect in vr-brillen verminderen

Sony, Toshiba and Hitachi zijn de samenwerking aangegaan om onder de naam Japan Display een scherm te ontwikkelen voor vr-brillen, waarbij de nadruk ligt op een hoge pixeldichtheid.

Menig virtual reality-bril heeft te maken met het 'screen door'-effect. De term wordt gebruikt wanneer je de ruimte tussen de pixels ziet, wat snel kan gebeuren bij vr-toepassingen omdat het scherm zo dicht op je neus zit. Je ziet dan een raster over het beeld.

Een hogere pixeldichtheid (PPI / pixels per inch) moet dit effect verhelpen, omdat de pixels daarbij veel dichter op elkaar zitten. Het scherm van Japan Display heeft een PPI van 651, wat hoger is dan concurrenten als de Vive en de Rift.

Ook een verversingssnelheid van 90 Hz maakt er deel van uit, maar dat komt verder overeen met andere high-end brillen. Japan Display wil het scherm doorontwikkelen om een PPI van 800 te verwezenlijken.

PPI zegt niet alles

De vraag blijft vooralsnog wat er met de schermen gaat gebeuren. Wellicht dat bedrijven als HTC en Oculus ze in hun volgende brillen kunnen bouwen, maar dat is koffiedik kijken.

Gezien Sony bij de ontwikkeling betrokken is, lijkt het aannemelijker dat in elk geval een eventuele opvolger van de PlayStation VR de techniek gaat overnemen. Deze bril heeft sowieso een relatief laag PPI. Desondanks staat echter juist die headset er om bekend zo goed als géén screen door effect te hebben.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten