abonneren

Samsung vreest verlies marktaandeel

Samsung heeft tekst en uitleg gegeven aan zijn aandeelhouders. We lazen eerder al dat Samsung weer hele mooie cijfers heeft laten zien, maar dat de analisten toch nog teleurgesteld waren. Samsung probeert nu de verwachtingen voor de komende periode te temperen.
 
Hoewel de verdiensten van Samsung bijna verdubbeld waren in vergelijking met vorig jaar waren de analisten niet heel erg tevreden. Samsung boekte een omzet van 57 triljoen KRW (57.000.000.000.000.000.000 Korean Won) met een winst van 9.5 KRW (9.500.000.000.000.000.000 Korean Won) dat laatste komt neer op 8,6 miljard dollar.

Deze fenomenale cijfers zijn grotendeels te danken aan de goede verkopen van de Samsung Galaxy S-serie. In januari van dit jaar maakte Samsung bekend dat het al meer dan 100 miljoen stuks verkocht had van de deze serie waarvan de Galaxy SIII er 41 miljoen voor zijn rekening nam.

Het nieuwe vlaggenschip van Samsung heeft het snelheidsrecord qua verkopen van de S III alweer verbroken, maar hierbij moeten we wel zeggen dat deze 20 miljoen stuks verkopen aan de detailhandel betreffen en niet aan de consument.

Marketing

Samsung heeft enorme budgetten wat betreft marketing, daar kan geen bedrijf tegenop. In 2012 gaf het bedrijf meer uit aan marketing (11,6 miljard) dan aan onderzoek om grote concurrent Apple maar af te kunnen troeven. Meer uitgeven aan marketing dan aan research is een kortetermijnstrategie, van een bedrijf als Samsung wordt verwacht dat het elk jaar met nieuwe vondsten komt. Een goede researchafdeling is daarbij van levensbelang. In de toelichting bij de cijfers over het tweede kwartaal heeft Samsung ook toegegeven dat deze uitgaven wel zwaar gaan wegen.

Toekomst

Wanneer we naar de rest van het jaar kijken verwacht Samsung niet dat de groeicijfers beter zullen zijn dan de afgelopen periode. Men verwacht dat de concurrentie sterker zal zijn dan de afgelopen periode. Een merk als LG doet het momenteel ook erg goed in het middensegment en lanceert op 7 augustus weer een toptelefoon. Sony doet het fantastisch met de Sony Xperia Z en de Xperia ST en zal tijden de IFA ook een topmodel lanceren. HTC klimt stilletjes uit het dal en nieuwkomer Huawei klopt ook aan de deur.

Samsung heeft momenteel wel elke niche van de markt uitgezocht en van een model voorzien. Kijk maar naar de S4 mini, S4 active, S4 Zoom, Galaxy Camera en ga zo maar door.

Samsung heeft trouwens ook flink wat in de melk te brokkelen als het om tablets gaat. Apple verliest aandeel en dat gaat voornamelijk naar de tablets van Samsung. Daarbovenop heeft Google ook nog eens laten weten dan Samsung de nieuwe Nexus 10 gaat maken.

China

Dit jaar zal Samsung nog een topper uitbrengen en zonder dat de naam is genoemd weten we dat dat de Galaxy Note III zal zijn. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat Samsung in de komende tijd meer telefoons in het middensegment zal gaan uitbrengen. Deze telefoons zijn erg populair in China en laat dat nou net een 'emerging market' (opkomende markt) te zijn. Ter illustratie: in het eerste kwartaal van dit jaar verkocht Samsung alleen al in China 12,5 miljoen smartphones.

 

Geschreven door: Ruud Caris op

Category: Nieuws, Smartphones

Tags: Financieel, Marktaandeel