Samsung richt pijlen op tabletmarkt

Samsung is momenteel de grootste smartphonemaker ter wereld, maar wil nu zijn pijlen ook richten op tablets. Het Koreaanse bedrijf heeft de ambitie om vanaf nu meer tabletproducten verkopen en belooft de markt aggressief te gaan benaderen.

Samsung ziet de tabletmarkt als een nieuwe groeifactor, en heeft de ambitie om een grote speler te worden. De hardwarefabrikant brengt tablets met de besturingssystemen Android en Windows 8 uit. Voor consumenten zou dit nog wel eens goed nieuws kunnen zijn met betere tabletcomputers voor lagere prijzen. Daarbij krijgt de consument ook een iets grotere keuze aan besturingssystemen.

Samsung heeft eerder deze week een voorproefje gegeven met de introductie van de Google Nexus 10 tablet. Deze 10-inch tablet wordt door Samsung gemaakt, en draait met het nieuwe Android Jelly Bean besturingssysteem. De Nexus 10 is voorzien van een aanraakscherm met een resolutie van 2560 x 1600 pixels. In de Verenigde Staten is deze tablet op 13 november aanstaande verkrijgbaar vanaf 399 dollar.

Momenteel verkoopt Apple de meeste tablets. Bijna twee van de drie tablets die in 2011 wereldwijd werden verkocht kwamen uit de fabrieken van Apple. De Android-tablets, waaronder die van Samsung, hadden een marktaandeel van 37 procent.

De marktonderzoekers van Gartner voorspellen dat de verkopen van Apple momenteel aan het dalen zijn. Voor 2012 wordt het marktaandeel van Apple op 53 procent geschat, en voor 2013 op 44 procent. Dit betekent overigens dat dit jaar nog altijd vijf van de tien verkochte tablets van Apple afkomstig zijn. De introductie van de iPad mini wordt door analisten gezien als een poging van Apple om het verlies aan verkopen tegen te gaan.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten