abonneren

LibreOffice Online via ownCloud: Overal samenwerken

LibreOffice Online via ownCloud
Google en Microsoft bieden respectievelijk met Google Drive en OneDrive diensten aan waarmee je online aan documenten samenwerkt. Maar ja, dan vertrouw je je bestanden wel aan die bedrijven toe. Met LibreOffice Online via ownCloud houd je het in eigen beheer. We vertellen je in dit artikel meer over de mogelijkheden.

Volg eerst de stappen uit dit vorige artikel om LibreOffice Online in de stijgers te zetten. Door hierna http://cloud.example.com/loleaflet/dist/loleaflet.html te bezoeken, krijg je de interface van LibreOffice Online. Maar ook nu is er niet veel te zien. LibreOffice Online geeft zelfs een foutmelding dat het je document niet vindt. We moeten LibreOffice Online eerst nog koppelen aan een dienst voor online bestandsopslag, zoals Owncloud.

LibreOffice Online werkt goed samen met ownCloud, Nextcloud, Pydio, Seafile en Kolab, maar in principe worden ook andere opslagdiensten ondersteund. LibreOffice Online implementeert immers het WOPI-protocol (Web Application Open Platform Interface, dat Microsoft gebruikt om zijn online kantoorpakket Office Online te integreren met OneDrive, SharePoint en andere opslagdiensten. LibreOffice Online is een WOPI-client: een toepassing die bestanden kan bewerken die door een WOPI-host aangeleverd worden. Ook Microsofts Office Online is een WOPI-client. Een WOPI-host is een server die bestanden aanbiedt, zoals Microsoft OneDrive of SharePoint, maar ook ownCloud en Nextcloud implementeren de WOPI-host-API.

In principe is het dus mogelijk om LibreOffice Online te integreren met OneDrive, zodat je de bestanden die je op Microsofts cloudopslag geplaatst hebt op je eigen server kunt bewerken. We vonden echter nergens de mogelijkheid om zelf een url voor een WOPI-client in te voeren in de instellingen van OneDrive. De vraag is ook of je dat wilt: als je de moeite doet om je eigen online kantoorpakket te draaien, dan mag je ook wel je eigen cloudopslag regelen.

LibreOffice Online en ownCloud

Wij kozen dus in dit geval voor ownCloud. Open de pagina met apps in ownCloud (klink linksboven op het omgekeerde driehoekje en dan op Apps) en kies dan de categorie Productivity. Zoek daar naar Collabora Online connector en klik op Activeer.

Open dan het beheerdersmenu (klik rechtsboven op de gebruikersnaam en dan Beheerder) en klik links op Collabora Online. Vul dan bij Collabora Online server het subdomein van je LibreOffice Online in, inclusief het prefix https, dus iets als https://office.example.com. Druk daarna op Toepassen.

LibreOffice Online via ownCloud

Als alles goed gaat, heb je nu je eigen online kantooromgeving! Klik je linksboven in ownCloud op het omgekeerde driehoekje, dan zie je een nieuw onderdeel Office. Als je daarop klikt, kun je een nieuw document, een nieuw werkblad (spreadsheet) of een nieuwe presentatie aanmaken. Ook een kantoordocument uploaden is mogelijk. Ernaast krijg je ook bestaande kantoordocumenten uit je ownCloud-opslag te zien.

Bovendien zul je zien dat als je klikt op een kantoordocument in je ownCloud-bestanden, het document niet meer lokaal gedownload wordt en op je pc geopend. In de plaats wordt het nu in LibreOffice Online op je server geopend, waar je het niet alleen kunt bekijken, maar ook bewerken.

Samenwerken aan een online document

Maak bijvoorbeeld maar eens een nieuw document aan. De interface ziet er als een vereenvoudigde LibreOffice uit, dus je hebt het snel onder de knie. LibreOffice Online slaat je document automatisch op. Het document sluiten doe je met het rode knopje rechtsboven. Daarna zie je dat er een document Nieuw Document.odt in je ownCloud-bestanden is verschenen. Op dezelfde manier maak je een nieuw werkblad of een nieuwe presentatie. De zo gemaakte bestanden zijn volledig geïntegreerd met ownCloud, zodat je ze ook met anderen kunt delen of bestanden die anderen met jou hebben gedeeld zelf kunt bewerken.

Vooral het gelijktijdig samenwerken aan een online document is een handige functie van LibreOffice Online. Dat werkt als volgt: als je een document hebt aangemaakt, klik je in ownCloud naast het bestand op het deelicoontje. Vul dan de naam van de gebruiker(s) in waarmee je het document wilt delen. Zorg dat de gebruiker de machtiging kan wijzigen heeft.

Daarna verschijnt het gedeelde bestand in de ownCloud-bestanden van de andere gebruiker. Als je nu aan het document wilt samenwerken, klik je beiden op het document zodat jullie het in LibreOffice Online openen. De cursors van beide personen zijn zichtbaar: je eigen cursor knipperend, de cursor van de andere persoon niet knipperend en in een andere kleur.

Onderaan krijg je het aantal gebruikers te zien. Klik je daarop, dan zie je de namen van de gebruikers. Klik je op een gebruiker, dan is kort de naam van de gebruiker bij zijn cursor zichtbaar. Je kunt nu beiden tegelijk het tekstdocument bewerken en je ziet onmiddellijk elkaars wijzigingen. Ook opmerkingen invoegen is mogelijk. Daarbij komt dan je naam en het tijdstip te staan.

Als je merkt dat de ander wijzigingen heeft doorgevoerd waarmee je het niet eens bent, klik dan in het menu Bestand op Bekijk de wijzigingsgeschiedenis. Door op een tijdstip te klikken, bekijk je de bijbehorende versie. Door op het pijltje naar beneden ernaast te klikken, download je die versie. En door op het ronde pijltje te klikken, keer je terug naar die versie.

LibreOffice Online via ownCloud

Overige mogelijkheden

De interface van LibreOffice Online is een uitgeklede versie van de desktopvariant van LibreOffice, maar de kern is hetzelfde. Dat betekent dat de lay-out van de bestanden er ook hetzelfde uitziet in de onlineversie. Ook de meest complexe documenten krijg je dus online te zien alsof je ze op de desktop opent. Alleen de bewerkingsmogelijkheden zijn nogal beperkt, zodat je complexe elementen niet online kunt bewerken.

Maar voor de meeste bewerkingen is wat LibreOffice Online aanbiedt voldoende. Je kunt je online documenten ook afdrukken. Een klik op het menu Bestand / Afdrukken genereert een pdf van je document, dat je eenvoudig op je printer afdrukt. En met Bestand / Download as download je het document in de vorm van een pdf-, odt-, doc- of docx-bestand.

Ook de zoekfunctie is handig. In elk document heb je onderaan links een zoekveld. Met een zoekterm hier ingevuld ga je met de pijltjes snel naar de volgende gevonden term. Rechts van diezelfde balk onderaan heb je knopjes om in en uit te zoomen en naar de volgende respectievelijk vorige pagina te gaan.

Alles wat we hier over tekstdocumenten hebben uitgelegd, geldt trouwens ook voor spreadsheets en presentaties, plus nog wat extraatjes. Zo kun je zelfs presentaties in fullscreen tonen: open daarvoor het menu Slide / Fullscreen presentation als je een presentatie in LibreOffice Online hebt geopend. Kortom, met LibreOffice Online breid je je cloud met krachtige mogelijkheden uit.

De admin-console van LibreOffice Online laat je tot slot allerlei informatie zien over je online kantoorpakket. Zo krijg je te zien hoeveel gebruikers online zijn, hoeveel documenten er geopend zijn en hoeveel intern geheugen LibreOffice Online inneemt. Ook de geopende documenten zelf krijg je te zien, en hoeveel geheugen ze elk verbruiken. Dat is handige informatie voor als er iets misloopt of als je vermoedt dat een document te zwaar is voor je server. In het tabblad Analytics bekijk je een grafiekje van het geheugenverbruik.

Geschreven door: Koen Vervloesem op

Category: Nieuws, Online office

Tags: Cloud, Office, Libreoffice, Owncloud

Nieuws headlines

Laatste reactie

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord