Ruim 4 miljoen tabletgebruikers in Nederland

In 2012 is het aantal Nederlandse tabletgebruikers meer dan verdubbeld. Het aantal tabletgebruikers is dit jaar gestegen naar 4,3 miljoen. Het aantal smartphonebezitters stijgt ook nog steeds.

Intomart GfK heeft het gebruik van smartphones, tablets en het mediagebruik op de mobiele apparaten in Nederland onderzocht onder 854 Nederlanders van 13 jaar of ouder. Deze steekproef is volgens Intomart GfK representatief voor 12,78 miljoen internetters. De resultaten zijn gepubliceerd in het rapport GfK Trends in Digitale Media.

In december 2011 had nog maar 14 procent (1,7 miljoen) van de Nederlanders een tablet. Intomart GfK meldt dat in 2012 maar liefst 2,5 miljoen tabletgebruikers erbij zijn gekomen in Nederland. Inmiddels heeft hier 34 procent van alle personen (van 13 jaar en ouder) met internettoegang een tablet tot hun beschikking. Het marktonderzoeksbureau verwacht dat het totaal aantal tabletbezitters in 2012 nog hoger zal uitvallen, omdat een half miljoen mensen van plan is om tijdens de feestdagen een tablet kado te doen.

iPad populair
De iPad is met een aandeel van 60 procent nog verreweg de populairste tablet van dit moment. Het totale aandeel van de iPad loopt echter verder terug. Samsung liet een groei noteren van 9 procent. Dertien procent van de Nederlanders heeft een e-reader.

Smartphone
De smartphone is nog meer gemeengoed in Nederland dan de tablet. Het aantal smartphonebezitters is in 2012 met ruim 1 miljoen toegenomen van 6 miljoen in december 2011 tot ruim 7 miljoen in december 2012.

Mediaconsumptie
Het blijkt dat Nederlanders steeds meer apparaten hebben waarmee ze internetten; 47 procent heeft zelfs 3 of meer apparaten in bezit. Door de toename van het aantal smartphone- en tabletgebruikers stijgt ook de mediaconsumptie op deze mobiele apparaten. Intomart GfK tekent minimaal een verdubbeling van het aantal mensen op dat via een tablet een dagblad of tijdschrift leest of naar de radio luistert. Het aantal dagbladlezers op de tablet steeg van 9 naar 21 procent in 2012.

Ook het nieuws wordt steeds meer online gevolgd. Ruim 70 procent van de mensen gebruikt hiervoor een website. 's Ochtends wordt echter de gedrukte krant nog steeds het meest gelezen, maar gedurende de rest van de dag wordt de nieuwsvoorziening overgenomen door de digitale media.

Televisieprogramma's worden ook niet altijd meer live bekeken. De mensen kijken ook wel eens via de computer (30 procent), de laptop (34 procent) en de tablet (16 procent).

Groei sociale media
Het aantal Nederlandse Facebookgebruikers blijft groeien. Bijna tweederde (66 procent) heeft nu een account, tegen ruim de helft in 2011. Het aantal twitteraars is met 26 procent in 2012 veel lager. Bijna een kwart van de Nederlanders heeft een profiel bij LinkedIn, maar hier wordt meer gekeken dan gepost. Het plaatsen van berichten doet de Nederlander het liefst op Facebook. Ruim driekwart meldt hier minstens 1 keer per week wat hem of haar bezighoudt.

 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten