Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Razers virtual reality-headset wordt 'open source'

Razer was al sterk in het maken van randapparatuur voor pc's, maar het bedrijf stapt nu ook in de virtual reality. Het komt namelijk met de OS VR, een 'open source' VR-bril die samenwerkt met de Leap Motion-bewegingssensor. Daarmee heb je geen controller nodig bij je headset, maar kun je gamen met alleen je handen. En dat werkt erg vet.

Razer demonstreerde ons een game om te laten zien hoe de bril werkt. Die lijkt in veel opzichten op andere brillen, zoals natuurlijk de Oculus Rift. Er is echter een groot verschil. De lenzen zijn namelijk afzonderlijk van elkaar te verschuiven, zowel naar links en rechts als naar voor en naar achter. Dat is een groot voordeel ten opzichte van de concurrentie, die vaak moeilijk scherp te stellen zijn.

Achter die lenzen zit een full HD-scherm van 1080p, dat er door de verstelbare lenzen ook voor brildragers haarscherp uitziet.

Opvallend is de besturing van de bril. Waar die bij concurrenten nogal eens tekort schiet, is Razer voor de OSVR een samenwerking aangegaan met Leap Motion. Inderdaad, de fabrikant van de bekende bewegingscontroller. Door een Leap Motion horizontaal aan de voorkant van de bril te bevestigen, bestuur je een spel met je (virtuele) handen.

Vuurballen

Dat werkt wonderbaarlijk goed, zoals we in onze demo op CES meemaakten. Daarin liepen we door een bos en moesten we vuurballen naar vliegende vijanden gooien. Dat werkt net zoals je het in het echt zou doen, want de Leap Motion registreert je echte handgebaren. Je ziet eruit als een idioot, maar als je het in de privacy van je eigen huiskamer probeert werkt het systeem erg goed.

Razer wil de bril 'open source' maken, wat betekent dat het de software vrijstelt voor ontwikkelaars om ermee te knutselen. Dat is een open omgeving, waarbij iedereen aan de code kan sleutelen zoveel hij wil.

Zelf bouwen

Maar het open source-gedeelte draait niet alleen om de software, want ook de hardware moet 'open' worden. Daarmee bedoelt Razer dat iedereen aan het apparaat mag knutselen en dat zelfs zo mag doorverkopen - al geeft een woordvoerder gelijk wel toe dat ze niet verwachten dat dat veel gaat gebeuren.

Een ding mag zeker zijn: De Oculus Rift heeft er een geduchte concurrent bij. Helaas weten we ook van dit apparaat niet wanneer het op de markt komt en wat het gaat kosten.

Geschreven door: Tijs Hofmans op

Category: Nieuws, Wearables

Tags: Razer

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie