Is Pinterest een kortstondige hype?

Het sociale prikbord Pinterest was dé hype van de aflopen maanden. De site wist nog sneller dan Twitter en Facebook gebruikers binnen te halen. Ook appelleerde de site vooral aan vrouwen, iets wat vrij uniek genoemd mag worden. Maar de vraag rijst nu of Pinterest niet een kortstondige hype is.

De groei van Pinterest gaat bijna al het voorstellingsvermogen te boven: in amper acht maanden brak de site door de grens van 10 miljoen (Amerikaanse) bezoekers-per-maand. Daarmee streeft Pinterest zowel Twitter als Facebook makkelijk voorbij. Waar deze laatste twee echter nog steeds maandelijks een forse aanwas laten zien, lijkt het erop dat Pinterest nu stagneert. Vertoonde de groei in de afgelopen acht maanden een bijna exponentieel stijgende lijn, over de afgelopen maand is het aantal nieuwe gebruikers gezakt tot 12 procent. Het aantal bezoekers per maand staat nu op 20 miljoen.

Volgens ComScore vertoont Pinterest veel overeenkomsten met Twitter, dat na een korte groeiperiode een tijd lang bleef hangen op 20 miljoen unieke bezoekers. Een deel van de gebruikers haakte namelijk na een korte periode weer af. Inmiddels is duidelijk dat Twitter geen hype is gebleken en dat de site zijn plek in het social media-landschap verworven heeft, maar ComScore vraagt zich af of dit voor Pinterest ook zal gelden. Eén ding is zeker: met 98 procent vrouwelijke gebruikers heeft de site in ieder geval geen directe concurrent.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten