abonneren

Philips stopt met entertainment

Philips verkoopt zijn audiovisuele tak aan Funai Electric. De producten blijven wel de merknaam Philips dragen via een licentie-overeenkomst, zoals ook bij de televisie-tak van het bedrijf gebeurde.

De Nederlandse elektronicafabrikant Philips gaat alweer minder consumentenelektronica maken. De audiovisuele tak van het bedrijf is verkocht aan het Japanse bedrijf Funai Electric voor een bedrag van 150 miljoen euro. Daarmee komt Philips weer een stukje verder weg te staan van de gemiddelde consument en zal deze het bedrijf in het dagelijks leven uiteindelijk minder vaak tegenkomen. 

Licenties

Uiteindelijk dus, want er is wel een licentie-overeenkomst gesloten met Funai Electric. Zoals eerder al met de televisie-afdeling van Philips gebeurde, die overgenomen werd door TPV, blijven ook de audiovisuele producten minstens de komende vijfeneenhalf jaar het Philips-merk dragen. Daarna is er nog eens een optie voor vijf jaar licentie-overeenkomst. Onder de audiovisuele of entertainment-tak vallen muziek-apparatuur, dvd- en blu-ray-spelers. Met de overname zijn ook patenten gemoeid. Welke precies wil Philips niet zeggen.

Winstgevend

De entertainment-afdeling van Philips was nog wel winstgevend, hoewel de omzet wel onder druk stond. Dat laatste kwam voornamelijk door het slecht lopen van de optische producten zoals dvd- en blu-ray-spelers. Hoeveel winst de divisie nog maakte wil Philips niet kwijt, maar er is in 2012 een operationele winst gemaakt van 177 miljoen euro door de overkoepelende Consumer Lifestyle-divisie. Philips als geheel maakte in 2012 een winst van 231 miljoen euro. In het vierde kwartaal maakte Philips verlies, door een boete van 509 miljoen euro die de Europese Unie oplegde wegens illegale prijsafspraken van de televisie-divisie.

Philips wil zich focussen op gezondheids- en welzijnsproducten.

Bron: Tweakers

Via: Hyped

Geschreven door: Chris Broesder op

Category: Nieuws, Organisatie

Tags: overame, audiovisueel, Entertainment, Philips