Microsofts cloudopslagdienst OneDrive zit diep ingebakken in Windows 10. Dat zie je onder meer aan het icoontje in je taakbalk en in de verkenner. OneDrive laat zich zodoende niet zo gemakkelijk verwijderen, maar het kan wel.
Deze workshop werkt niet in Windows 10 Home, omdat het OS niet beschikt over de Local Group Policy Editor. Je vindt 'm wel in Windows 10 Pro.
Lees hier hoe je OneDrive uit Windows 10 Home sleutelt.
Open eerst Uitvoeren, bijvoorbeeld via Windows toets + R. Typ daar GPEdit.msc en druk op Enter. De Editor voor lokaal groepsbeleid opent, ook wel de Local Group Policy Editor genoemd.
Ga in het menu aan de linkerkant naar Computerconfiguratie > Beheersjablonen > Windows-onderdelen > OneDrive.
Dubbelklik hier op de optie Voorkomen dat Onedrive wordt gebruikt voor bestandsopslag.
Klik in het volgende venster op Ingeschakeld in plaats van Niet geconfigureerd, en bevestig.
De wijzigingen zie je waarschijnlijk niet direct, maar je merkt vrij snel dat OneDrive je hierna niet meer stoort.