Nieuwsgierigheid groot risico op internet

Uit het maandelijks Threat Report van ontwikkelaar van beveiligingssoftware Trend Micro, blijkt dat nieuwsgierigheid de grootste valkuil is voor internetgebruikers. Door gebruik te maken van de nieuwsgierigheid van consumenten, brengen cybercriminelen hun aanvalstechnieken naar een hoger niveau.

Zo misleiden ze gebruikers, door een realistische opmaak en interessante inhoud van e-mails, tot het klikken op kwaadaardige links. Zij misbruiken ook, via nieuwe social engineering-technieken, de nieuwsgierigheid van gebruikers die op sociale netwerksites zitten. Zo circuleert op Facebook een 'Facebook stalker tracker tool', die gebruikers wijsmaakt dat zij kunnen nagaan wie hun profiel bezoekt en hoeveel keer dit bezocht werd. Installeert de gebruiker deze tool, dan verstuurt deze spam naar zijn Facebook-vrienden waarin deze tool wordt gepromoot.

Net zoals bankgegevens, zijn ook de gegevens die gebruikers op sociale netwerken zetten waardevol. Cybercriminelen kunnen, door verbanden te leggen tussen gegevens van medewerkers die sociale netwerksites bezoeken, een profiel van een organisatie opstellen. Gebruikers dienen zich bewuster te zijn van de informatie die ze op sociale netwerken plaatsen. Werkgevers moeten echter ook richtlijnen voor social media-gebruik implementeren, waarmee bedrijfslekken zijn te voorkomen.

Ondanks de opkomst van complexere dreigingen die smartphones en andere mobiele toestellen aanvallen, blijven SMS-aanvallen bestaan. Cybercriminelen verdienen gemiddeld 1,2 miljoen dollar per maand aan de distributie van SMS-malware. Voorspeld wordt dat tegen 2012 de smartphone-verkoop hoger zal zijn dan van computers.

TrendLabs verwacht dan ook dat mobiele telefoons steeds meer het doelwit zullen zijn van cybercrime-aanvallen. Om zichzelf beter te beschermen, dienen gebruikers te begrijpen dat bedreigingen niet alleen blijvend zijn, maar ook evolueren. Het volledige rapport is hier te downloaden.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten