Niet updaten Android-smartphones door providers is misleiding

Er is een officiële klacht ingediend door een Amerikaanse burgerrechtenorganisatie over het te langzaam updaten van Android-smartphones door providers. Niet de moeite nemen om nieuwe Android-versies te pushen is niet alleen vervelend voor gebruikers, maar ook gevaarlijk in verband met openstaande kwetsbaarheden in oude Android-versies.

De Amerikaanse burgerrechtenorganisatie American Civil Liberties Union (ACLU) heeft volgens The Washington Post een klacht ingediend bij het Amerikaanse consumentenrechtenbewaker Federal Trade Commission (FTC). Providers wachten vaak lang met het doorvoeren van Android-updates voor smartphones, ondanks het feit dat de nieuwere versies wel beschikbaar zijn gesteld door Google en de fabrikanten van de smartphones.

Volgens ACLU is het eeuwen wachten op de updates (die soms helemaal niet uitkomen) niet alleen vervelend, maar ook ronduit gevaarlijk. Oude lekken in het besturingssysteem kunnen zo immers uitgebuit worden. De providers houden de updates bewust achter, wat pure misleiding is volgens de burgerrechtenorganisatie. “We vinden dat dit gelijk staat aan het leveren van een defect product”, volgens Christopher Soghoian van ACLU. “Ze weten van de fouten, dus zullen ze de producten moeten terugroepen of de consumenten moeten inlichten over het niet updaten, zodat zij een geïnformeerde keuze kunnen maken”. Google treft geen blaam volgens de organisatie, omdat de taak van het updaten bij de telecomproviders ligt.

We zien ook in Nederland vaak dat providers Android-smartphones erg traag van een update voorzien die al wel is vrijgegeven door fabrikanten. Vooral de wat minder populaire smartphones krijgen updates erg laat of soms zelfs helemaal niet. Providers verweren zich door te zeggen dat er een heel proces achter zit voor een update doorgevoerd kan worden. 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten