Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Niet houdbaar beltegoed kost Nederlander 96 euro per jaar

Mobiele providers verdienen bij elkaar jaarlijks bijna een miljard euro aan de niet geleverde dienst die ongebruikt beltegoed heet. De operators gaven eerder geen gehoor aan de oproep van de Consumentenbond om beltegoed langer houdbaar te maken en kregen nul op rekest. Nu begint de consumentenorganisatie een politieke lobby.

Mobiele providers hebben de regel dat beltegoed vaak maar een maand houdbaar is. Daarna verdwijnen de ingekochte MB’s, minuten en sms’jes in een groot zwart gat. Maar is dat wel zo eerlijk, aangezien het immers gaat om dienstverlening waar voor betaald is? De Consumentenbond vindt van niet en heeft onderzoek gedaan naar de kosten die het niet houdbare beltegoed met zich meebrengt voor Nederlanders.

Daaruit blijkt dat Nederlanders gezamenlijk 68 miljoen euro aan ongebruikt beltegoed door het afvoerputje zien stromen. Omgerekend is dat 96 euro per Nederlander per jaar. Het gaat maandelijks om 209 miljoen belminuten, 259 miljoen sms’jes en 537 miljoen MB’s die weggetoverd worden door de mobiele operators. Deze gegevens zijn een doorberekening van 180.000 facturen van Nederlandse consumenten.

In het onderzoek staat te lezen: ‘Consumenten kiezen vaak voor een te ruime bundel, omdat ze hun tegoeden niet mee kunnen nemen. En als ze dan een maand meer verbruiken dan wat ze hebben ingekocht, betalen ze een buitenbundeltarief dat wel drie keer zo hoog kan zijn als het tarief binnen de bundel.’

Politieke lobby

De Consumenten maande providers eerder al een houdbaarheid van een jaar aan te houden voor beltegoeden. Zij gaven geen gehoor aan de oproep. Daarom wendt de Consumentenbond zich nu naar Den Haag.

''Omdat providers dit weigeren te veranderen, is de politiek nu aan zet'', aldus directeur Bart Combée van de Consumentenbond. Combée vindt het bedrag absurd en acht het een “belachelijke regel dat je je tegoed vaak binnen een maand moet opmaken en je het anders kwijt bent.'' 

De providers zeggen dat de prijs van beltegoed hoger zou worden als de houdbaarheid verlengd wordt. Een provider zou ruimte reserveren op het netwerk voor de potentieel te gebruiken belminuten, sms'jes en MB's. Langer vasthouden van tegoed is kostbaar.

Geschreven door: Chris Broesder op

Category: Nieuws, Samenleving

Tags: Consumentenbond, Beltegoed

Nieuws headlines

Laatste reactie