Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

New York verbiedt leraar/scholiercontact op Facebook

De stad New York heeft een verbod ingevoerd op contact tussen leraren en scholieren op sociale media. Leraren mogen hun persoonlijke Facebook-, Twitter- en Flickr-accounts niet meer gebruiken voor contact met hun leerlingen.

Sociale media spelen een grote rol in contact tussen leraren en leerlingen. Veel scholen zetten online platforms in als ondersteuning voor lespakketten. De verleiding kan voor docenten dan ook groot zijn om leerlingen persoonlijk toe te voegen of te volgen via sociale media. Volgens de gemeenteraad van New York is dat echter geen goed idee. Van januari tot en met november 2011 zijn via sociale media maar liefst 69 “ongepaste relaties” ontstaan tussen leraren en scholieren in het New Yorkse schooldistrict. Om dit tegen te gaan is deze week een richtlijn voor sociale media uitgegeven, waarin staat dat leraren geen contact meer mogen opnemen met leerlingen via hun persoonlijke accounts. Gebruik in de context van vooraf goedgekeurde schoolaccounts blijft wel toegestaan.

Ook in Nederland speelt het vraagstuk wat leraren op sociale media wel en niet mogen. Stichting Mijn Kind Online waarschuwde in 2011 voor het ontbreken van duidelijke regels. Vakbond CNV Onderwijs heeft een kort protocol voor het gebruik van sociale media gepubliceerd, maar vanuit onderwijsorganisaties zelf of vanuit de overheid zijn er nog geen wetten op dit gebied gepubliceerd.

Bron: New York Times

Geschreven door: Abram Wagenaar op

Category: Nieuws, Sociale netwerken

Tags: Flickr

Nieuws headlines

Laatste reactie