Nederlander heeft gemiddeld 116 digitale vrienden

Online consumenten besteden gemiddeld meer tijd aan sociale netwerken dan aan email. In enkele jaren tijd hebben de sociale netwerken een zeer dominante positie verworven in ons online leven, blijkt uit het onderzoek Digital Life van onderzoeksbureau TNS.

In opkomende markten als Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en China besteedt men gemiddeld 5,2 uur per week aan online sociale netwerken en gemiddeld 4 uur per week aan email. In landen waar internet al langer een vaste plaats in de samenleving heeft veroverd, liggen de verhoudingen omgekeerd: gemiddeld 3,8 uur per week sociale netwerken en gemiddeld 5,1 uur per week email.

Maleisië is koploper: gemiddeld 9 uur per week is de internetter daar actief in sociale netwerken. Rusland (8,1 uur per week) en Turkije (7,7 uur per week) zijn de nummers 2 en 3. De Nederlandse internetter blijft daar ver bij achter: 2,3 uur per week.

De internetter in Maleisië heeft het grootste aantal online vrienden: 233 gemiddeld. Brazilië volgt op de voet met 231. Japanners zijn online het minst sociaal: slechts 29 vrienden gemiddeld voor elke internetter. Nederlanders zijn middenmoters, met gemiddeld 116 vrienden. De Chinezen, die toch veel tijd spenderen aan sociale netwerken, houden er verrassend weinig online vrienden op na: slechts 68.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Samenleving

Tags: